J 2018

Requirements for applicants for the position of “product manager” in the USA

NĚMEC, Otakar and Zuzana WROBLOWSKÁ

Basic information

Original name

Requirements for applicants for the position of “product manager” in the USA

Name in Czech

Požadavky na zájemce o pozici „manažer produktu” v USA

Authors

NĚMEC, Otakar (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zuzana WROBLOWSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Acta VŠFS, Prague, Vysoká škola finanční a správní, a. s. 2018, 1802-792X

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/04274644:_____/18:#0000424

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

manažer značky kompetence, lidský kapitál, znalosti, manažer produktu, nábor

Keywords in English

brand manager; competence; human capital; knowledge; product manager; recruitment

Tags

Změněno: 24/4/2019 07:45, Bc. Jan Peterec

Abstract

V originále

The aim of the article is to present the partial results of a research project, the long-term goal of which is to collect and analyse information on the requirements for candidates for the positions of product manager and brand manager. To meet the research goal, Bernard Berelson’s content analysis method was used, enabling the research to use advertisements on the Monster.com career portal to collect information about American advertisers’ requirements. Analysis of requirements for work experience, technical knowledge and skills of candidates for product manager positions has confi rmed that US business practice favours workers with specifi c knowledge who meet the requirements for a knowledge worker. The unexpected result was the fi nding that the groups of technical competence as well as the required practice and work experience for product managers and brand managers in the US had statistically signifi cant diff erences. Recommendations for addressing and obtaining product managers to leverage product managers as an important source of human capital and to retain a leading role in creating competitive advantage in the fourth era of industry conclude the discussion of the results.

In Czech

Cílem článku je představit částečné výsledky výzkumného projektu, jehož dlouhodobým cílem je shromažďovat a analyzovat informace o požadavcích na kandidáty na pozici manažera produktu a manažera značky. Aby bylo možné splnit cíl výzkumu, byla použita metoda analýzy obsahu Bernarda Berelsona, která umožnila využít reklamy na kariérním portálu Monster.com pro shromažďování informací o požadavcích amerických inzerentů. Analýza požadavků na pracovní zkušenosti, technické znalosti a dovednosti kandidátů na pozici manažera produktu potvrdila, že obchodní praxe USA upřednostňuje pracovníky se specifi ckými znalostmi, kteří splňují požadavky znalostního pracovníka. Neočekávaným výsledkem bylo zjištění, že skupiny technických kompetencí, jakož i požadovaná praxe a pracovní zkušenosti manažerů produktů a manažerů značek v USA měly statisticky významné rozdíly. Doporučení pro oslovení a získávání manažerů produktů, které by vedly k tomu, že manažeři produktů jsou důležitým zdrojem lidského kapitálu a udržení 126 ACTA VŠFS, 2/2018, vol. 12, www.vsfs.cz/acta si vedoucí úlohu při vytváření konkurenční výhody ve čtvrté éře průmyslu, uzavírá diskusi o výsledcích.