D
2019
English as a Foreign Language in the Third Age Education: The Case of the Most Region – The University of Finance and Administration
HRONOVÁ, Štěpánka and Ladislava KNIHOVÁ
Basic information
Original name
English as a Foreign Language in the Third Age Education: The Case of the Most Region – The University of Finance and Administration
Name in Czech
Angličtina jako cizí jazyk ve vysokoškolské výuce: Mostecko - případová studie - VŠFS
Authors
HRONOVÁ, Štěpánka and Ladislava KNIHOVÁ
Edition
1. vyd. Brno, REGION IN THE DEVELOPMENT OF SOCIETY 2018, p. 170-182, 13 pp. 2019
Publisher
Mendelova univerzita
Other information
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
Organization unit
University of Finance and Administration
Keywords (in Czech)
vzdělávání třetího věku, aktivní stárnutí, kurz anglického jazyka, komunitní centrum, Mostecký region
Keywords in English
third age education; active ageing; English language course; community centre; the Most region
Tags
International impact, Reviewed
V originále
In view of the dramatically changing demographic structure in Europe, the year 2012 was declared by the EU ‘European Year for Active Ageing and Solidarity between Generations’. The important issue of intergenerational solidarity and collaboration concerns all areas of life. However, special focus is given to education which is a part of the intention of policy makers and other relevant stakeholders to create new and better opportunities for active ageing. The University of Finance and Administration (VSFS) started to be active in this area long before 2012 keeping an eye on the objective to support different civil society initiatives in strengthening solidary between generations. Firstly, the objectives of this paper are to present secondary (statistical) data on the following topics: the elderly ratio, a phenomenon of active ageing, literature review and case studies on tertiary institutions' involvement as community centres, and the University of the Third Age (U3A) concept and its history in the CR and abroad. Secondly, primary data on the U3A under the auspices of the VSFS – and its regional branch in Most – examining and interpreting selected results of a longitudinal analysis of the educational opportunities for the third age generation are presented. The scope of the analysis is limited to the language and other courses offered and accomplished at the VSFS Most. A research probe on evaluation of English language courses is introduced at the end of the paper as a modern tool of a pro-client approach which is frequently used to improve the design of educational courses. Based on the presented data never published before, progressive trends can be tracked, which clearly indicates positive impact of the VSFS educational activities in the Most region. In conclusion, future research directions and opportunities are suggested.
In Czech
Vzhledem k dramaticky se měnící demografické struktuře v Evropě byl rok 2012 vyhlášen Evropskou unií jako "Evropský rok aktivního stárnutí a solidarity mezi generacemi". Důležitá otázka mezigenerační solidarity a spolupráce zahrnuje všechny oblasti života. Současně je však zvláštní pozornost věnována otázkám vzdělávání, což je součástí širšího záměru politiků a dalších stakeholderů, kteří se snaží vytvářet nové a lepší příležitosti pro aktivní stárnutí. Vysoká škola finanční a správní (VŠFS) začala být aktivní v této oblasti již v roce 2012, a to s cílem podporovat různé iniciativy občanské společnosti při posilování mezigenerační solidarity. Cílem tohoto příspěvku je představit sekundární (statistické) údaje o těchto tématech: poměrné zastoupení seniorů a fenomén aktivního stárnutí – a dále uvést výsledky literární rešerše a případové studie dokumentující zapojení vysokých škol do role komunitních center. V této části příspěvek představuje i koncept Univerzity třetího věku (U3A) a jeho historii v ČR i v zahraničí. Za druhé jsou prezentovány primární výzkumná data o U3A provozované pod záštitou VSFS a její regionální pobočky v Mostě. Jsou zkoumány a interpretovány vybraných výsledků longitudinální výzkumu, který je věnován analýze vzdělávacích příležitostí pro generaci třetího věku. Rozsah analýzy je omezen na jazykové a další kurzy nabízené a realizované pobočkou VŠFS v Mostě. V závěru příspěvku je představena výzkumná sonda s výsledky hodnocení kurzů angličtiny jako moderního nástroje pro-klientského přístupu, který je často využíván ke zlepšení koncepce vzdělávacích kurzů. Na základě dosud nepublikovaných údajů lze sledovat progresivní trendy, které jasně naznačují pozitivní vliv vzdělávacích aktivit VŠFS v regionu Most. Závěrem jsou navrženy směry a možnosti dalšího výzkumu.
Displayed: 9/11/2024 08:46