D
2019
Is the Financial Literacy Affected by the Field of Study? (a Comparison of Specialised Secondary Schools)
KUBÍČKOVÁ, Dana, Vladimír NULÍČEK and Irena JINDŘICHOVSKÁ
Basic information
Original name
Is the Financial Literacy Affected by the Field of Study? (a Comparison of Specialised Secondary Schools)
Name in Czech
Je finanční gramotnost ovlivněna studijním oborem? (Srovnání specializovaných středních škol)
Authors
KUBÍČKOVÁ, Dana (203 Czech Republic, belonging to the institution), Vladimír NULÍČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Irena JINDŘICHOVSKÁ (203 Czech Republic)
Edition
1. vyd. Slaný, The 13th International Days of Statistics and Economics, p. 845-854, 10 pp. 2019
Publisher
Libuše Macáková, Melandrium, 2019
Other information
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
RIV identification code
RIV/04274644:_____/19:#0000580
Organization unit
University of Finance and Administration
Keywords (in Czech)
Finanční gramotnost; Střední škola; Finance; Řízení rodinného financování
Keywords in English
Financial literacy; Secondary school; Finance; Management of family finance
V originále
The transition to a market economy system, changes in the life style, the impact of new technologies, strengthening marketing efforts of financial intermediaries, place an increasing pressure on the ability to make correct financial judgements and the decisions generally referred to as "financial literacy". However, the content of this term is not defined precisely, many research studies analysed this phenomena and confirmed relatively low levels both in adults and in the young generation and its dependence on many factors. The aim of our study is to find out if the level of financial literacy is affected by the studied field. We used a questionnaire-based research methodology. We asked about the solution of three model financial situations to compare two student groups. One group included students of a business academy and the second group included students of a secondary grammar school. Our results confirmed the slightly higher level of financial literacy of the students of the grammar school. The differences between these two groups of students did not confirm the impact of the field of study but turned our attention to other influencing factors.
In Czech
Přechod na systém tržního hospodářství, změny životního stylu, dopad nových technologií, posílení marketingového úsilí finančních zprostředkovatelů, vyvíjí rostoucí tlak na schopnost provádět správné finanční úsudky a rozhodnutí obecně označovaná jako „finanční gramotnost“. . Obsah tohoto pojmu však není přesně definován, mnoho výzkumných studií tento jev analyzovalo a potvrdilo relativně nízkou úroveň jak u dospělých, tak u mladé generace a její závislosti na mnoha faktorech. Cílem naší studie je zjistit, zda je úroveň finanční gramotnosti ovlivněna studovaným oborem. Použili jsme dotazníkovou metodologii výzkumu. Zeptali jsme se na řešení tří modelových finančních situací pro srovnání dvou skupin studentů. Jedna skupina zahrnovala studenty obchodní akademie a druhá skupina zahrnovala studenty středního gymnázia. Naše výsledky potvrdily mírně vyšší úroveň finanční gramotnosti studentů gymnázia. Rozdíly mezi těmito dvěma skupinami studentů nepotvrdily dopad studijního oboru, ale obrátily naši pozornost na další ovlivňující faktory.
Displayed: 19/11/2024 16:37