KUNZ, Vilém and Michal TOMČÍK. The Social Responsibility of Professional Football Clubs in the Czech Republic. In DVOULETÝ, O., LUKEŠ, M., MÍSAŘ, J. Innovation Management, Entrepreneurship and Sustainability (IMES 2019). 1st ed. Praha: Oeconomica. p. 445 - 459. ISBN 978-80-245-2316-3. doi:10.18267/pr.2019.dvo.2316.0. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The Social Responsibility of Professional Football Clubs in the Czech Republic
Name in Czech Společenská odpovědnost profesionálních fotbalových klubů v České republice
Authors KUNZ, Vilém (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Michal TOMČÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Praha, Innovation Management, Entrepreneurship and Sustainability (IMES 2019), p. 445 - 459, 15 pp. 2019.
Publisher Oeconomica
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50204 Business and management
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Celý sborník
RIV identification code RIV/04274644:_____/19:#0000493
Organization unit University of Finance and Administration
ISBN 978-80-245-2316-3
Doi http://dx.doi.org/10.18267/pr.2019.dvo.2316.0
UT WoS 000518586600036
Keywords (in Czech) Společenská odpovědnost ve sportu, fotbal, Premier League, Fortuna liga
Keywords in English Social Responsibility in Sport; Football; Premier League; Fortuna League
Tags AR 2018-2019, RIV_2020, unor_2020_o, WOS, xD1_překvalifikování, xD2
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Dominika Moravcová, učo 21787. Changed: 9/4/2020 12:07.
Abstract
Purpose: The purpose of this article is to provide a description of the situation regarding the application of CSR principles in professional football, whereby particular attention will be paid to the most significant European league competitions. In addition, the authors have also focused on ascertaining the current situation in this area with regard to the participants in the Czech premier football league. Design/methodology/approach: The authors have based this article on the combination of the conclusions of a secondary data analysis, a website content analysis and an empirical investigation based on a series of semi-structured interviews. The main analytical categories involved the areas of focus for the CSR activities and the methods of CSR communication on the websites. Findings: It is apparent that significant differences exist between the degree to which the application of CSR principles has been included in the management practices of the clubs in the most significant European league competitions and in the Czech football league. In most Czech clubs, however, this currently mainly involves the realisation of some partial CSR activities in the area of charity, but without any links to the clubs’ key management systems. Research/practical implications: The achieved findings may constitute a valuable reflection on the further targeting of CSR initiatives, not only on the part of the managers of clubs which are active in the top domestic football league, but also on the part of the representatives of the football governing bodies in the Czech Republic Originality/value: The article’s added value not only lies in the acquisition of the first comprehensive overview of the current status of CSR engagement in Czech football, but also in the partial comparison with the situation in the Western European football environment.
Abstract (in Czech)
Účel: Cílem tohoto článku je poskytnout popis situace týkající se uplatňování principů CSR v profesionálním fotbalu, přičemž zvláštní pozornost bude věnována nejvýznamnějším evropským ligovým soutěžím. Kromě toho se autoři zaměřili také na zjištění aktuální situace v této oblasti s ohledem na účastníky české premiérové fotbalové ligy. Návrh / metodika / přístup: Autoři vycházeli z tohoto článku na základě závěrů sekundární analýzy dat, analýzy obsahu webových stránek a empirického šetření založeného na sérii polostrukturovaných rozhovorů. Mezi hlavní analytické kategorie patřily oblasti zaměření na aktivity CSR a metody komunikace CSR na webových stránkách. Zjištění: Je zřejmé, že existují značné rozdíly mezi mírou, do jaké byly uplatněny principy CSR v řídících postupech klubů v nejvýznamnějších evropských ligových soutěžích a v české fotbalové lize. Ve většině českých klubů se však jedná především o realizaci některých dílčích aktivit CSR v oblasti charity, ale bez vazby na klíčové systémy řízení klubů. Výzkum / praktické důsledky: Dosažené výsledky mohou být cenným odrazem dalšího směřování iniciativ CSR, a to nejen ze strany manažerů klubů, které jsou aktivní ve špičkové domácí fotbalové lize, ale také ze strany zástupců reprezentantů. fotbalové řídící orgány v České republice Originalita / hodnota: Přidaná hodnota článku spočívá nejen v získání prvního komplexního přehledu o současném stavu angažovanosti ČSR v českém fotbalu, ale i v částečném srovnání se situací na západním Slovensku. Evropské fotbalové prostředí.
PrintDisplayed: 29/3/2024 06:04