J 2019

Factors impacting startup sustainability in the Czech Republic

PETRŮ, Naděžda, Miroslav PAVLÁK and Josef POLÁK

Basic information

Original name

Factors impacting startup sustainability in the Czech Republic

Name in Czech

Faktory ovlivňující udržitelnost startupového podnikání

Authors

PETRŮ, Naděžda (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Miroslav PAVLÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Josef POLÁK

Edition

Innovative Marketing, Sumy (Ukraine), LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives” 2019, 1814-2427

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Ukraine

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

RIV identification code

RIV/04274644:_____/19:#0000494

Organization unit

University of Finance and Administration

DOI

http://dx.doi.org/10.21511/im.15(3).2019.01

Keywords (in Czech)

startup, podnikání, udržitelnost, marketing management, zákazník, Česká republika

Keywords in English

startup; business; sustainability; marketing management; customer; Czech Republic

Tags

AR 2018-2019, RIV_2020, SCOPUS, unor_2020_o, xJ3

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 27/4/2020 08:30, Bc. Jan Peterec

Abstract

ORIG CZ

V originále

The startup ecosystem in the Czech Republic falls far below the level of the developed economies of its Western neighbours. The startup map of the Czech Republic shows 1717 continuously operating startups. And yet they have yet to receive priority attention in the academic realm. The primary goal of this article is to define the key factors of startup sustainability and to looks for dependencies between them. The secondary goal is to identify the weaknesses of the Czech startup environment. The scientific hypotheses formulated focus on demonstrating the dependencies of selected factors influencing the startup sustainability. These have been verified on the basis of evaluation of data obtained via primary qualitative and quantitative research. Its findings were compared with the data of secondary research and with the conclusions of the scientific studies of international authors. The data was processed using statistical apparat. Thanks to this research, the authors have identified in their conclusion factors of the remote, immediate, and interior environments that can influence startup sustainability. They demonstrate a correlation between the level of strategic management and the quality of internal communications processes, between the capacities of startup management to manage relationships with customers (CRM) and to drive communications strategy, including brand support. In real practice, however, nine out of ten startups do not succeed. The reason is that their design fails to understand and address the needs of customers and lacks marketing and managed sales.

In Czech

Startupový ekosystém v České republice zdaleka nedosahuje úrovně vyspělých ekonomik západních sousedů. Startup mapa ČR uvádí 1717 průběžně fungujících startupů. Dosud však nezískaly prioritní pozornost akademické obce. Hlavním cílem článku je definovat klíčové faktory udržitelnosti startupového podnikání a hledat mezi nimi závislosti. Sekundárním cílem je identifikovat slabiny českého startupového prostředí. Definované vědecké hypotézy směřují k prokázání závislosti vybraných faktorů ovlivňujících udržitelnost startupového podnikání Byly ověřeny na základě vyhodnocení dat získaných prostřednictvím primárního kvalitativního i kvantitativního výzkumu. Jeho výstupy byly porovnány s daty výzumu sekundárního a se závěry vědeckých prací zahraničních autorů. Data byla zpracována za použití statistického aparátu. Díky tomuto výzkumu autoři v závěru identifikovali faktory vzdáleného, blízkého i vnitřního prostředí, které mohou ovlivnit udržitelnost startupového podnikání. Prokázali korelaci mezi úrovní strategického managementu a kvalitou interních komunikačních procesů, mezi schopností managementu startupu řídit vztahy se zákazníky (CRM) a řídit komunikační strategii včetně podpory značky. V reálné praxi však devět z deseti startupů neuspěje. Jejich projekt totiž postrádá pochopení a rozkrytí potřeb zákazníků, následné marketování a řízený prodej.
Displayed: 19/10/2024 01:30