J 2019

FINANCING HIGHER EDUCATION ON THE PRINCIPLE OF TRANSFERRED PRICES

TICHÝ, Jaromír

Basic information

Original name

FINANCING HIGHER EDUCATION ON THE PRINCIPLE OF TRANSFERRED PRICES

Authors

TICHÝ, Jaromír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Grant journal, Hradec Králové, Magnanimitas Assn, 2019, 1805-0638

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50202 Applied Economics, Econometrics

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/26138077:_____/19:#0000916

Organization unit

Institute VSFS

Keywords (in Czech)

odložené školné, studentský úvěr, úvěr na studium, financování vzdělávání, lidský kapitál, přenesená cena

Keywords in English

Deferred tuition; student loan; loan for study; financing of education; human capital; transferred price

Links

GA17-04726S, research and development project.
Změněno: 9/4/2020 11:10, Bc. Jan Peterec

Abstract

V originále

The paper deals with the financing of tertiary education through deferred tuition, student credit system and credit financing risk. The aim of the paper is to create the concept of higher education funding for the Czech Republic so that it is a part of the system of public and private finance. It contains a proposal of a concept of credit financing of tertiary education, including phases of a credit boom for a period of 24 years. In the proposed concept, student debt is drawn by drawing credits for study. The volume of credits for study is accumulated during the period of study and graduate job entry until the average wage is reached. In the proposed concept, full repayment of student loans occurs in the 13th year since the loan was granted. The graph shows the repayment deficit of 11.229% compared to loans drawn.

In Czech

Příspěvek se zabývá financováním terciárního vzdělávání prostřednictvím odloženého školného, systémem studentských úvěrů a rizikem úvěrového financování. Cílem příspěvku je vytvořit koncept financování vysokého školství pro ČR tak, aby bylo součástí systému veřejných a soukromých financí. Obsahem je návrh konceptu úvěrového financování terciárního vzdělávání včetně fází úvěrového boomu na období 24 let. V navrhovaném konceptu dochází k zadlužování studentů čerpáním úvěrů na studium. Objem úvěrů na studium je načítán, po dobu studia a nástupu absolventa do zaměstnání, do dosažení násobku průměrné mzdy. V navrhované koncepci dochází k plnému objemu splácení studentských úvěrů ve 13. roce od poskytnutí úvěru. Graficky je znázorněn deficit splácených prostředků ve výši 11,229 % oproti čerpaným úvěrům.