D 2019

Are there any Differences in the Perception of Financial Reporting and Accounting Profession in different Accounting Models? Comparison of the Czech Republic and Great Britain

KUBÍČKOVÁ, Dana

Základní údaje

Originální název

Are there any Differences in the Perception of Financial Reporting and Accounting Profession in different Accounting Models? Comparison of the Czech Republic and Great Britain

Název česky

Existují rozdíly v pojetí finančního výkaznictví a účetní profese v různých účetních systémech - srovnání České republiky a Velké Británie

Autoři

KUBÍČKOVÁ, Dana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Prague, 7th International Scientific Conference IFRS: Global Rules and Local Use - Beyond the Numbers, od s. 284-295, 12 s. 2019

Nakladatel

Metropolitan University Prague

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50205 Accounting

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Kód RIV

RIV/04274644:_____/19:#0000850

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

ISBN

978-80-87956-96-0

UT WoS

000649685400022

Klíčová slova česky

finanční výkaznictví; účetní profese; kontinentální model; anglosaský model

Klíčová slova anglicky

financial reporting; accounting profession; continental model; Anglo-Saxon model

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 3. 2023 09:32, Mgr. Jitka Štruncová

Anotace

V originále

Abstract Aim, idea: The aim of our research is to establish whether there are any differences in the perception of financial reporting and of the role of accountants in two different environments: in the Czech Republic and in Great Britain. We want reveal if there are any differences in two countries representing of two different accounting models: Anglo-Saxon and continental, more specifically Anglo-Saxon and mixed model of accounting. Data and method: To achieve this goal we have used the method of questionnaire survey which included a set of questions and model situations. The questions and situations were targeted to problems and situations where different attitudes can be expected. The respondents were the students of the university/faculty with economic orientation in the Czech Republic and in the Great Britain and Ireland. All students were at the beginning of their university studies, having passed the comprehensive secondary school or secondary vocational school, coming from larger cities. The responses obtained were statistically evaluated. We have used the F-test was to verify the significance of differences between two sets of responses. Results: The results confirmed our hypothesis: we have revealed that significant differences in both the perception of accounting profession and financial reporting and in the solutions of accounting situations. The differences were confirmed as statistically significant. Limitation: The findings have many limitations. The greater one lies in the extent of the respondents and its representativeness. However, they are indicative and can be used for the future research. Contribution: The results can be a contribution to the longterm debate concerning the differences in national character of accounting standards and the potencial and real effects of IFRS implementation.

Česky

Abstrakt Cíl, myšlenka: Cílem našeho výzkumu je zjistit, zda existují rozdíly ve vnímání účetního výkaznictví a role účetních ve dvou různých prostředích: v České republice a ve Velké Británii. Chceme odhalit, zda existují rozdíly ve dvou zemích představujících dva různé účetní modely: anglosaský a kontinentální, přesněji anglosaský a smíšený model účetnictví. Data a metoda: K dosažení tohoto cíle jsme použili metodu dotazníkového šetření, která zahrnovala řadu otázek a modelových situací. Otázky a situace byly zaměřeny na problémy a situace, kdy lze očekávat různé postoje. Respondenty byli studenti univerzity / fakulty s ekonomickou orientací v České republice a ve Velké Británii a Irsku. Všichni studenti byli na začátku univerzitního studia, absolvovali komplexní střední školu nebo střední odbornou školu pocházející z větších měst. Získané odpovědi byly statisticky vyhodnoceny. F-test jsme použili k ověření významnosti rozdílů mezi dvěma sadami odpovědí. Výsledky: Výsledky potvrdily naši hypotézu: odhalili jsme významné rozdíly jak ve vnímání účetní profese a ve finančním výkaznictví, tak v řešení účetních situací. Rozdíly byly potvrzeny jako statisticky významné. Omezení: Zjištění mají mnoho omezení. Ten větší spočívá v rozsahu respondentů a jejich reprezentativnosti. Jsou však informativní a lze je použít pro budoucí výzkum. Přínos: Výsledky mohou být příspěvkem k dlouhodobé debatě o rozdílech v národní povaze účetních standardů a o potenciálních a reálných účincích implementace IFRS.