J 2020

TRACING TRUST AND DISTRUST LEVITICUS REINTERPRETED IN THE FRAME OF THE CONTEMPORARY CONSUMER CULTURE

CIRKLOVÁ, Jitka

Základní údaje

Originální název

TRACING TRUST AND DISTRUST LEVITICUS REINTERPRETED IN THE FRAME OF THE CONTEMPORARY CONSUMER CULTURE

Autoři

CIRKLOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

European Journal of Science and Theology, Iasi (Romania), Acad Organisation Environmental Engineering & Sustainable Development, 2020, 1841-0464

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50400 5.4 Sociology

Stát vydavatele

Rumunsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/04274644:_____/20:#0000592

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

UT WoS

000510144900013

Klíčová slova česky

hodnotové modely; kulturní kreativismus; košer stravování; minimalismus

Klíčová slova anglicky

Value; models; cultural creativism; kosher diet; minimalism

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 4. 2021 12:08, Bc. Jan Peterec

Anotace

V originále

The paradox of increasing connectivity and diversification of local and global markets enable us to monitor the impact of socio-demographic identities and their associated value models not only on new forms of lifestyles but also on consumer behaviour and consumer culture in general. Products whose final form and composition are influenced by specifically stringent value and religious priorities have been designed for a narrow group of confessional consumers since the beginning of the production process. In this paper we would like to point out to an emerging practice where the religious values reflected in products are targeted by a broad group of consumers who use it as a tool to facilitate their decision-making and to ease their orientation in the reality of overwhelming offer of the contemporary market. We also would like to outline some mechanism functioning for the producers outside of the religious strata who nevertheless fulfil the requirements of religious dietary laws in order to create relationship with heterogeneous communities of customers in dissimilar social settings. The text presented here is shedding some light on the contemporary forms of interaction between the system of the dietary rules of the Jewish Orthodox community based on the biblical traditions and the trends of recent consumer culture who is reinterpreting the biblical heritage in the frame of daily consumption.

Česky

Paradox zvyšující se propojitelnosti a diverzifikace místních a globálních trhů nám umožňuje sledovat dopad sociálně demografických identit a jejich přidružených hodnotových modelů nejen na nové formy životního stylu, ale také na chování spotřebitelů a kulturu spotřebitelů obecně. Výrobky, jejichž konečná podoba a složení jsou ovlivněny specificky přísnými hodnotami a náboženskými prioritami, jsou od počátku výrobního procesu navrženy pro úzkou skupinu zpovědních spotřebitelů. V tomto článku bychom chtěli poukázat na vznikající praxi, kdy náboženské hodnoty odrážející se ve výrobcích jsou zaměřeny na širokou skupinu spotřebitelů, kteří ji používají jako nástroj k usnadnění jejich rozhodování a ke snadnější orientaci ve skutečnosti ohromující nabídka současného trhu. Chtěli bychom také nastínit mechanismus fungování pro výrobce mimo náboženské skupiny, kteří přesto splňují požadavky náboženských dietních zákonů, aby vytvořili vztah s heterogenními komunitami zákazníků v odlišných sociálních prostředích. Text zde prezentovaný objasňuje současné formy interakce mezi systémem dietních pravidel židovské komunity založeným na biblických tradicích a trendy nedávné konzumní kultury, která reinterpretuje biblické dědictví v rámci každodenní konzumace .