J 2020

TRACING TRUST AND DISTRUST LEVITICUS REINTERPRETED IN THE FRAME OF THE CONTEMPORARY CONSUMER CULTURE

CIRKLOVÁ, Jitka

Basic information

Original name

TRACING TRUST AND DISTRUST LEVITICUS REINTERPRETED IN THE FRAME OF THE CONTEMPORARY CONSUMER CULTURE

Authors

CIRKLOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

European Journal of Science and Theology, Iasi (Romania), Acad Organisation Environmental Engineering & Sustainable Development, 2020, 1841-0464

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50400 5.4 Sociology

Country of publisher

Romania

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Obsah čísla

RIV identification code

RIV/04274644:_____/20:#0000592

Organization unit

University of Finance and Administration

UT WoS

000510144900013

Keywords (in Czech)

hodnotové modely; kulturní kreativismus; košer stravování; minimalismus

Keywords in English

Value; models; cultural creativism; kosher diet; minimalism

Tags

AR 2019-2020, POZNÁMKA, RIV_2021, SCOPUS, unor_2020_o, WOS, xJ2

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 16/4/2021 12:08, Bc. Jan Peterec

Abstract

ORIG CZ

V originále

The paradox of increasing connectivity and diversification of local and global markets enable us to monitor the impact of socio-demographic identities and their associated value models not only on new forms of lifestyles but also on consumer behaviour and consumer culture in general. Products whose final form and composition are influenced by specifically stringent value and religious priorities have been designed for a narrow group of confessional consumers since the beginning of the production process. In this paper we would like to point out to an emerging practice where the religious values reflected in products are targeted by a broad group of consumers who use it as a tool to facilitate their decision-making and to ease their orientation in the reality of overwhelming offer of the contemporary market. We also would like to outline some mechanism functioning for the producers outside of the religious strata who nevertheless fulfil the requirements of religious dietary laws in order to create relationship with heterogeneous communities of customers in dissimilar social settings. The text presented here is shedding some light on the contemporary forms of interaction between the system of the dietary rules of the Jewish Orthodox community based on the biblical traditions and the trends of recent consumer culture who is reinterpreting the biblical heritage in the frame of daily consumption.

In Czech

Paradox zvyšující se propojitelnosti a diverzifikace místních a globálních trhů nám umožňuje sledovat dopad sociálně demografických identit a jejich přidružených hodnotových modelů nejen na nové formy životního stylu, ale také na chování spotřebitelů a kulturu spotřebitelů obecně. Výrobky, jejichž konečná podoba a složení jsou ovlivněny specificky přísnými hodnotami a náboženskými prioritami, jsou od počátku výrobního procesu navrženy pro úzkou skupinu zpovědních spotřebitelů. V tomto článku bychom chtěli poukázat na vznikající praxi, kdy náboženské hodnoty odrážející se ve výrobcích jsou zaměřeny na širokou skupinu spotřebitelů, kteří ji používají jako nástroj k usnadnění jejich rozhodování a ke snadnější orientaci ve skutečnosti ohromující nabídka současného trhu. Chtěli bychom také nastínit mechanismus fungování pro výrobce mimo náboženské skupiny, kteří přesto splňují požadavky náboženských dietních zákonů, aby vytvořili vztah s heterogenními komunitami zákazníků v odlišných sociálních prostředích. Text zde prezentovaný objasňuje současné formy interakce mezi systémem dietních pravidel židovské komunity založeným na biblických tradicích a trendy nedávné konzumní kultury, která reinterpretuje biblické dědictví v rámci každodenní konzumace .
Displayed: 26/12/2024 19:16