V originále
Careers in accounting can vary from entry level positions of bookkeepers up to the executive level of Chief Financial Officers. Disregarding different career paths, disruptive changes are inevitable for all of them due to advancement of technologies entering the world of accountancy and financial reporting. Enhanced computational power, big data, cloud computing, artificial intelligence and even social media hand in hand with rapidly changing business processes and their automation are clear signals for accountants reminding them of the necessity to take the future into their own hands and reskill and upskill themselves in order to stay competitive and in demand. The objective of this paper is to identify, analyse and critically evaluate new trends, changes and challenges for accounting professionals and accountancy per se. A global survey of 3,000 accountants complements the paper with selected research data offering valuable real-world insight into the landscape of the accounting profession as it is preparing itself for the coming decade. The changing role of accountants towards uniquely qualified strategic business consultants who understand important implications of data requires mastering additional set of skills ranging from critical thinking to advanced levels of judgement and informed decision making, IT literacy, data visualization, or project management. Therefore, the background of experiential learning is explained and it is suggested to design and implement experiential learning activities into tertiary education accounting courses.
In Czech
Kariéra v oblasti účetnictví se může lišit od pozic nižších účetních na základní úrovni až po výkonnou úroveň finančních ředitelů. Bez ohledu na různé profesní dráhy jsou pro všechny z nich nevyhnutelné disruptivní změny v důsledku rozvoje technologií vstupujících do světa účetnictví a finančního výkaznictví. Výkonná výpočetní síla, Big data, cloudové počítačové služby, umělá inteligence, a dokonce i sociální média ruku v ruce s rychle se měnícími obchodními procesy a jejich automatizací jsou jasnými signály pro účetní, které jim připomínají nutnost vzít budoucnost do svých rukou, rekvalifikovat se a dále se vzdělávat, aby i do budoucna zůstali konkurenceschopní a žádaní. Cílem této práce je identifikovat, analyzovat a kriticky zhodnotit nové trendy, změny a výzvy pro účetní profesionály a účetnictví jako takové. Globální průzkum 3 000 účetních doplňuje příspěvek o vybraná výzkumná data, která nabízejí cenný a reálný vhled do účetní profese a informace o tom, jak se její aktéři připravují na příští desetiletí. Měnící se role účetních směrem ke zcela unikátně kvalifikovaným strategickým obchodním konzultantům, kteří rozumějí a dokáží interpretovat důležité důsledky, vyplývající z dat, vyžaduje zvládnutí dalších dovedností, a to od kritického myšlení až po pokročilou úroveň úsudku a rozhodování založeného na faktech, IT gramotnost, vizualizace dat nebo projektové řízení. Z tohoto důvodu je do příspěvku zahrnuta i problematika zážitkového učení, přičemž je vyjádřen názor navrhovat a implementovat aktivity zážitkového učení do kurzů účetnictví v rámci terciárního vzdělávání.