D 2004

K součaným problémů výkladu účetnictví

KUBÍČKOVÁ, Dana

Basic information

Original name

K součaným problémů výkladu účetnictví

Name in Czech

K součaným problémů výkladu účetnictví

Name (in English)

Contemporary Problems of Accounting Education

Authors

KUBÍČKOVÁ, Dana

Edition

Praha, Sborník konference SVŠES Praha, p. 43-47, 5 pp. 2004

Publisher

SVŠES

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50205 Accounting

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

80-86744-10-8

Keywords (in Czech)

Mezinárodní účetní standardy, Výuka účetnictví, České účetní standardy

Keywords in English

nternational accounting standards, Accounting education, Czech accounting standards

Tags

Změněno: 6/4/2020 10:13, Ing. Dominika Moravcová

Abstract

V originále

Změny, k nimž dochází v účetnictví, jsou obvykle charakterizovány jako snižování přísné centrální regulace účetnictví a růst samostatnosti účtujících jednotek při řešení účetní situací. Jako hlavní projev této tendence je uváděna směrná účtová osnova a požadavek jejího dopracování do účtového rozvrhu dle podmínek účetní jednotky, zrušení stanovených postupů účtování a mnohé další. Tento fakt přináší nové podmínky a otázky do výkladu účetnictví na všech typech a úrovních škol: jak přistupovat k výkladu účetnictví, co z problematiky účtování učit, jak vykládat účetní řešení jednotlivých oblastí. Nad těmito a dalšími otázkami se zamýšlím ve svém příspěvku.

In English

hanges in accounting are typically characterized as reducing strict central accounting regulation and increasing the autonomy of accounting entities in dealing with accounting situations. The main manifestation of this trend is the indicative chart of accounts and the requirement for its completion in the accounting schedule according to the conditions of the entity, the abolition of established accounting procedures and many others. This fact brings new conditions and questions to the interpretation of accounting at all types and levels of schools: how to approach the interpretation of accounting, what to teach in accounting issues, how to interpret accounting solutions of individual areas. These and other issues are discussed in my paper.