D
2019
The Czech Tax Mix at a Crossroads
VOSTATEK, Jaroslav
Základní údaje
Originální název
The Czech Tax Mix at a Crossroads
Název česky
Český daňový mix na rozcestí
Autoři
VOSTATEK, Jaroslav (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Ostrava, Proceedings of the 13th International Scientific Conference: Public Economics and Administration 2019, od s. 394-406, 13 s. 2019
Nakladatel
VSB – Technical University of Ostrava. Faculty of Economics
Další údaje
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50201 Economic Theory
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/04274644:_____/19:#0000565
Organizační jednotka
Vysoká škola finanční a správní
Klíčová slova česky
daň z příjmů korporací; daň z osobních příjmů; sociální pojištění; příspěvky na sociální zabezpečení; daňový mix
Klíčová slova anglicky
corporation tax; personal income tax; social insurance; social security contributions; tax mix
V originále
The Czech tax system has the typical characteristics of post-communist systems of taxation and social security: social security contributions are the dominant tax channel and in addition the public health insurance premiums are collected by seven public health insurance companies and redistributed between them. The most significant change since the 1993 tax reform has been the reduction of the corporate income tax rate from 45% to 19%. A Czech peculiarity involves the transition to the taxation of the super-gross wage from 2008; the last three Czech governments have included the departure from this type of taxation in their programs, but for all that it is apparent that there is still no concept which could replace the existing system with its numerous neoliberal elements. This paper analyses the linkage of the social insurance premiums to the respective social security branches in the interest of defining the area for the rational share of these contributions in the tax mix. We define four social taxation models in contemporary western countries to solve this problem: the liberal, Christian-democratic, social-democratic and neo-liberal models. Afterwards we define the space for personal and corporate income taxation. The Czech value added tax has a slightly above-average basic rate, so it would not be expedient to raise it as the OECD has advised us to do in response to the very high social security contributions. At the same time, it is also not desirable to reduce the taxation of wages and overall capital incomes.
Česky
Český daňový klín má typické znaky postkomunistických systémů daní a sociálního zabezpečení: dominantním daňovým kanálem jsou příspěvky na sociální zabezpečení, navíc pojistné na veřejné zdravotní pojištění je inkasováno sedmi veřejnými zdravotními pojišťovnami a přerozdělováno mezi nimi. Nejpodstatnější změnou od daňové reformy 1993 bylo snížení sazby daně z korporátních příjmů ze 45 % na 19 %. Českou zvláštností je přechod na zdanění superhrubé mzdy od roku 2008; poslední tři české vlády mají v programu odchod od tohoto zdanění, přičemž je zřejmá absence koncepce, která by měla nahradit dosavadní systém s četnými neoliberálními prvky. Příspěvek analyzuje vazbu příspěvků na sociální zabezpečení v zájmu vymezení prostoru pro racionální podíl těchto příspěvků na daňovém mixu. V zájmu vyřešení tohoto problému definujeme čtyři sociální daňové modely v nynějších západních zemích: liberální, křesťansko-demokratický, sociálně-demokratický a neoliberální modely. Návazně vymezujeme prostor pro zdanění osobních a korporátních příjmů. Daň z přidané hodnoty má v Česku mírně nadprůměrnou základní sazbu, takže není účelné ji zvyšovat, jak nám v reakci na velmi vysoké příspěvky na sociální zabezpečení doporučuje OECD. Rovněž není žádoucí snižovat zdanění pracovních a celkových kapitálových příjmů.
Zobrazeno: 3. 10. 2025 09:43