D 2020

Does High School Education Enhance the Financial Literacy?

KUBÍČKOVÁ, Dana and Vladimír NULÍČEK

Basic information

Original name

Does High School Education Enhance the Financial Literacy?

Name in Czech

Zvyšuje střední škola finanční gramotnost?

Authors

KUBÍČKOVÁ, Dana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vladimír NULÍČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Valencia, INTED 2020. 14th International Technology, Education and Development Conference, p. 328-339, 12 pp. 2020

Publisher

IATED Academy

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Spain

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

Abstrakt článku

RIV identification code

RIV/04274644:_____/20:#0000603

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-84-09-17939-8

DOI

http://dx.doi.org/10.21125/inted.2020

UT WoS

000558088808057

Keywords (in Czech)

Financial literacy, High school, Education, Financial decisions

Keywords in English

Financial literacy; High school; Education; Financial decisions

Tags

AR 2019-2020, konference_WOS, odmeny_2021, POZNÁMKA, RIV_2021, unor_2020_o, xD1_překvalifikování, xD2
Změněno: 6/4/2021 12:33, Bc. Jan Peterec

Abstract

ORIG CZ

V originále

The development of new technologies, changes in the functioning of the economy in national and international space, growth in the financial sector place increasing pressure on the ability referred to as financial literacy. The need to increase financial literacy is stressed, especially in conditions of the transition economy where is a part of the transformation process to the market system. Based on the thirty years of experiences, it can be stated that this ability depends more than a systematic preparation on the practical experience. Our research aims to find out if and how does the level of financial literacy increases during their high school studies. The research we conducted at an eight-year grammar school. The methodology was based on the questioning of the three student groups: The first group were the students of the second class, the second group were the students of the fifth class, and the third group were the students of the eighth class of the grammar school. The questionnaire contained a set of four questions-model situation based on similar research (Belás et al., 2016) but modified concerning the conditions of grammar school. The results did not confirm the higher level of the financial literacy of upper-class students of the grammar school. The level of financial literacy does not change during the secondary school study. However, the results of the questioning we must not overestimate in their communicative ability - financial literacy is a result not only of secondary school studies. Limitation of the results lies in the number of respondents and only one type of secondary school and also in the model situation, which tests the students´ ability to make financial decision. The results can be an incentive for further research. It could aim to find out the role of the practical experiences and life experiences in the financial literacy increasing or the influence of other factors, for example, family backgrounds, residence, age, etc.

In Czech

Vývoj nových technologií, změny ve fungování ekonomiky v národním i mezinárodním prostoru, růst ve finančním sektoru vytváří rostoucí tlak na schopnost označovanou jako finanční gramotnost. Zdůrazňuje se potřeba zvýšit finanční gramotnost, zejména v podmínkách transformující se ekonomiky, kde je součástí transformačního procesu na tržní systém. Na základě třicetiletých zkušeností lze konstatovat, že tato schopnost závisí více než systematická příprava na praktických zkušenostech. Náš výzkum si klade za cíl zjistit, zda a jak se zvyšuje úroveň finanční gramotnosti během jejich středoškolského studia. Výzkum, který jsme provedli na osmiletém gymnáziu. Metodika byla založena na dotazování tří skupin studentů: První skupinou byli studenti druhé třídy, druhou skupinou byli studenti páté třídy a třetí skupinou byli studenti osmé třídy gymnázia. . Dotazník obsahoval soubor čtyř modelových situací založených na obdobném výzkumu (Belás et al., 2016), avšak upravených ohledně podmínek gymnázia. Výsledky nepotvrdily vyšší úroveň finanční gramotnosti studentů vyšších ročníků gymnázia. Úroveň finanční gramotnosti se během středoškolského studia nemění. Výsledky dotazování však nesmíme přeceňovat v jejich komunikační schopnosti - finanční gramotnost je výsledkem nejen středoškolského studia. Omezení výsledků spočívá v počtu respondentů a pouze v jednom typu střední školy a také v modelové situaci, která testuje schopnost studentů učinit finanční rozhodnutí. Výsledky mohou být pobídkou pro další výzkum. Mohlo by se zaměřit na zjištění role praktických zkušeností a životních zkušeností ve zvyšování finanční gramotnosti nebo vlivu dalších faktorů, například rodinného zázemí, bydliště, věku atd.
Displayed: 14/11/2024 12:04