KUBÍČKOVÁ, Dana and Vladimír NULÍČEK. Does the Financial Literacy Increase During the Secondary School Study? In Pavel JEDLIČKA, Petra MAREŠOVÁ, Krzysztof FIRLEJ, Ivan SOUKAL. Proceedings of the international scientific conference Hradec Economic Days 2020. 1st ed. Hradec Králové: University of Hradec Králové. p. 399-406. ISBN 978-80-7435-776-3. doi:10.36689/uhk/hed/2020-01-000. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Does the Financial Literacy Increase During the Secondary School Study?
Name in Czech Zvyšuje se finanční gramotnost během středoškolského studia?
Authors KUBÍČKOVÁ, Dana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vladimír NULÍČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Hradec Králové, Proceedings of the international scientific conference Hradec Economic Days 2020, p. 399-406, 8 pp. 2020.
Publisher University of Hradec Králové
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50204 Business and management
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Sborník z konference na stránce ke stažení
RIV identification code RIV/04274644:_____/20:#0000604
Organization unit University of Finance and Administration
ISBN 978-80-7435-776-3
Doi http://dx.doi.org/10.36689/uhk/hed/2020-01-000
UT WoS 000568108700044
Keywords (in Czech) Financial literacy, Finance, Financial decision
Keywords in English Financial literacy; Finance; Financial decision
Tags AR 2019-2020, konference_WOS, odmeny_2021, POZNÁMKA, RIV_2021, unor_2020_o, xD1_překvalifikování, xD2
Changed by Changed by: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Changed: 6/4/2021 12:37.
Abstract
Background: The development of new technologies, changes in the functioning of the economy in national and international space, growth in the financial sector place increasing pressure on the man´s ability referred to as “a financial literacy". Our study aims to find out if and how does the level of financial literacy of young people change during their study of the secondary grammar school. (2) Methods: The research methodology is based on the questionnaire survey, in which the solution of the four model situations was asked. We focused on three age groups of students: the first included the students of the second year of study. The second group included the students of the fifth year of study, and the third group included the students of the eight years of study. (3) Results: The results did not confirm an increasing level of financial literacy depending on the length of study. (4) Conclusion: The level of financial literacy does not change during the secondary school study. Limitation of the results lies in the number of respondents and only one type of secondary school and also in the model situation, which tests the students´ ability to make financial decision.
Abstract (in Czech)
Souvislosti: Vývoj nových technologií, změny ve fungování ekonomiky v národním i mezinárodním prostoru, růst ve finančním sektoru vytváří rostoucí tlak na schopnost člověka označovanou jako „finanční gramotnost“. Cílem naší studie je zjistit, zda a jak se mění úroveň finanční gramotnosti mladých lidí v průběhu studia na gymnáziu. (2) Metody: Metodologie výzkumu vychází z dotazníkového šetření, v němž bylo požadováno řešení čtyř modelových situací. zaměřené na tři věkové skupiny studentů: první zahrnovala studenty druhého ročníku studia, druhá skupina zahrnovala studenty pátého ročníku studia a třetí skupinu zahrnovali studenty osmiletého studia. (3) Výsledky: Výsledky nepotvrdily zvyšující se úroveň finanční gramotnosti v závislosti na délce studia. (4) Závěr: Úroveň finanční gramotnosti se během studia na střední škole nemění. Výsledky spočívají v počtu respondentů a pouze v jednom typu střední školy a také v modelové situaci, která testuje schopnost studentů učinit finanční rozhodnutí.
PrintDisplayed: 28/3/2024 13:40