D
2020
Does the Financial Literacy Increase During the Secondary School Study?
KUBÍČKOVÁ, Dana a Vladimír NULÍČEK
Základní údaje
Originální název
Does the Financial Literacy Increase During the Secondary School Study?
Název česky
Zvyšuje se finanční gramotnost během středoškolského studia?
Autoři
KUBÍČKOVÁ, Dana (203 Česká republika, garant, domácí) a Vladimír NULÍČEK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vyd. Hradec Králové, Proceedings of the international scientific conference Hradec Economic Days 2020, od s. 399-406, 8 s. 2020
Nakladatel
University of Hradec Králové
Další údaje
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50204 Business and management
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Kód RIV
RIV/04274644:_____/20:#0000604
Organizační jednotka
Vysoká škola finanční a správní
Klíčová slova česky
Financial literacy, Finance, Financial decision
Klíčová slova anglicky
Financial literacy; Finance; Financial decision
V originále
Background: The development of new technologies, changes in the functioning of the economy in national and international space, growth in the financial sector place increasing pressure on the man´s ability referred to as “a financial literacy". Our study aims to find out if and how does the level of financial literacy of young people change during their study of the secondary grammar school. (2) Methods: The research methodology is based on the questionnaire survey, in which the solution of the four model situations was asked. We focused on three age groups of students: the first included the students of the second year of study. The second group included the students of the fifth year of study, and the third group included the students of the eight years of study. (3) Results: The results did not confirm an increasing level of financial literacy depending on the length of study. (4) Conclusion: The level of financial literacy does not change during the secondary school study. Limitation of the results lies in the number of respondents and only one type of secondary school and also in the model situation, which tests the students´ ability to make financial decision.
Česky
Souvislosti: Vývoj nových technologií, změny ve fungování ekonomiky v národním i mezinárodním prostoru, růst ve finančním sektoru vytváří rostoucí tlak na schopnost člověka označovanou jako „finanční gramotnost“. Cílem naší studie je zjistit, zda a jak se mění úroveň finanční gramotnosti mladých lidí v průběhu studia na gymnáziu. (2) Metody: Metodologie výzkumu vychází z dotazníkového šetření, v němž bylo požadováno řešení čtyř modelových situací. zaměřené na tři věkové skupiny studentů: první zahrnovala studenty druhého ročníku studia, druhá skupina zahrnovala studenty pátého ročníku studia a třetí skupinu zahrnovali studenty osmiletého studia. (3) Výsledky: Výsledky nepotvrdily zvyšující se úroveň finanční gramotnosti v závislosti na délce studia. (4) Závěr: Úroveň finanční gramotnosti se během studia na střední škole nemění. Výsledky spočívají v počtu respondentů a pouze v jednom typu střední školy a také v modelové situaci, která testuje schopnost studentů učinit finanční rozhodnutí.
Zobrazeno: 2. 10. 2025 01:32