Detailed Information on Publication Record
2019
Audit Testing of Personal Data on Social Media
KUPEC, Václav and Přemysl PÍSAŘBasic information
Original name
Audit Testing of Personal Data on Social Media
Name in Czech
Auditní testování osobních dat v sociálních médiích
Authors
KUPEC, Václav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Přemysl PÍSAŘ (203 Czech Republic)
Edition
1. vyd. Trnava, MARKETING IDENTITY: Offline Is the New Online, p. 155-170, 16 pp. 2019
Publisher
University of SS. Cyril and Methodius in Trnava
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50204 Business and management
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/04274644:_____/19:#0000605
Organization unit
University of Finance and Administration
ISBN
978-80-572-0038-3
ISSN
UT WoS
000684164400011
Keywords (in Czech)
Audit; Management; Marketing; Riziko; Sociální média
Keywords in English
Audit; Management; Marketing; Risk; Social Media
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 14/6/2022 13:27, Bc. Jan Peterec
V originále
The continual blurring of the boundaries between live reality and digital reality is a phenomenon of today’s era. This fact brings with it both positive and negative impacts on all of society. Social media continuing user personal data forms an important part of the process in question. The testing of such data uses auditing approaches that can help analyse the links between users and social media. The objective of this essay is therefore to audit the level at which users share personal data on a selected social media platform. The reason is that certain users of social media can be hypothetically presumed not to concern themselves with the security of their shared data. It is therefore important to address these questions as part of scientific/research objectives. The execution of this objective has been achieved through experimental testing of a Generation Z study sample. Specifically, this was performed using the PAPI methodology and by calculating Cronbach’s alpha in the statistical program IBM SPSS. The dependencies determined were subsequently defined primarily using the Pearson correlation coefficient. Other testing consisted of analysing the sample of user profiles of selected social media. The results were statistically summarized and were then submitted for audit recommendations; the conclusions were addressed as part of the technical discussion. In conclusion, it has been recommended that modern users of social media be trained in and comply with security rules when sharing personal data. This will contribute to general adaptation to its new association with social and economic processes.
In Czech
Kontinuální stírání hranic mezi žitou realitou a digitální realitou je fenoménem dnešní doby. Tato skutečnost sebou přináší pozitivní i negativní dopady na celou společnost. Důležitou součástí zmíněného procesu jsou pak sociální média obsahující osobní data uživatelů. K jejich testování přitom slouží auditní přístupy, které mohou pomoci analyzovat vazby uživatelů a sociálních médií. Cílem příspěvku je proto auditní ověření, v jaké míře uživatelé sdílejí osobní data na vybraném sociálním médiu. Lze totiž hypoteticky předpokládat, že někteří uživatelé sociálních médií neřeší problematiku bezpečnosti svých sdílených dat. Je proto důležité se těmito otázkami zabývat v rámci vědecko-výzkumných záměrů. Ke zpracování uvedeného zadání dochází experimentálním testováním vybraného vzorku Generace Z. A to zejména metodikou PAPI a kalkulací Cronbachovy alfy ve statistickém programu IBM SPSS. Zjištěné závislosti jsou následně určovány především Personovým korelačním koeficientem. Další testování spočívá v analýze vzorku uživatelských profilů vybraného sociálního média. Výsledky jsou statisticky sumarizovány, následně jsou předloženy k auditním doporučením a závěrem jsou rozebírány v odborné diskuzi. Dnešním uživatelům sociálních médií je závěrem doporučeno vzdělávání a dodržování bezpečnostních pravidel při sdílení osobních dat. To přispěje ke všeobecné adaptaci na nové souvislosti ve společenských i ekonomických procesech.