D 2019

The Personal Learning Cloud As an Innovative Tool in Corporate Training

KNIHOVÁ, Ladislava and Vladislav PAVLÁT

Basic information

Original name

The Personal Learning Cloud As an Innovative Tool in Corporate Training

Name in Czech

Osobní cloudové úložiště výukových materiálů jako inovativní nástroj v podnikovém vzdělávání

Authors

KNIHOVÁ, Ladislava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vladislav PAVLÁT (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Prague, DisCo 2019 - E-learning: Unlocking the Gate to Education around the Globe – 14th conference reader, p. 47-60, 14 pp. 2019

Publisher

Center for Higher Education Studies

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/04274644:_____/19:#0000609

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-80-86302-85-0

UT WoS

000588063400004

Keywords (in Czech)

Digital learner, microcertification, personal learning cloud, personalized learning environment, skill transfer gap

Keywords in English

Digitální studující; mikrocertifikace; osobní výukové cloudové úložiště; personalizované učení; výukové prostředí; mezera v transferu dovedností

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 14/4/2021 08:51, Bc. Jan Peterec

Abstract

V originále

Digital enterprise transformation based on the constant flow of innovations is the driving force of disruptive changes in corporate education, both in terms of content and formats. Based on the research findings, the authors of this paper seek to examine and interpret the dynamics shaping the 21st-century form of on-the-job learning. The objective of this paper is to analyze innovative digital learning platforms and virtual learning programmes and thus offer a base for viable systematic approach in the efforts to meet the companies' needs to accelerate the development of people's capabilities. The emergence of “the personal learning cloud” can address the requirements of corporate practice for customizable learning environments, personalized content and just-in-time delivery of learning materials covering a broad array of skills. On the one hand, the ubiquity of online training materials, including the mobile massive open online courses, and a trend towards embracing microcertifications contribute to a plethora of choices; however, on the other hand, the situation poses a threat to traditional training providers, including universities. The authors would like to initiate a discussion on digital learning trends and the need for educational institutions to reconfigure their offerings towards customized learning programs and mobile learning courses. Simultaneously, a more active role of academia in corporate training and closer collaboration with businesses are to be discussed. A self-completion questionnaire for business representatives provides fresh data on digital learning specifics and currently used practice in the design of corporate training. The Continuous Learning Model and Personal Learning Cloud Characteristics template complement this study. In conclusion, opportunities for future research studies on the examined topic are suggested, mainly in relation to skills transfer gap, effective corporate training design, and learning & development success and its measurement.

In Czech

Digitální transformace podniků založená na neustálém toku inovací je hnací silou průlomových změn v podnikovém vzdělávání, a to jak z hlediska obsahu, tak z hlediska formátu. Na základě výsledků výzkumu je záměrem autorů této práce prozkoumat a interpretovat dynamiku všech změn utvářejících programy podnikového vzdělávání 21. století. Cílem této práce je analyzovat inovativní platformy digitálního učení a virtuální vzdělávací programy, a tak nabídnout základnu pro životaschopný systematický přístup ve snaze vyhovět potřebám společností s cílem urychlit rozvoj schopností lidí. Vznik „osobního výukového cloudu“ může nabídnout řešení pro požadavky podnikové praxe na personalizované vzdělávací prostředí, personalizovaný vzdělávací obsah a just-in-time poskytování studijních materiálů, které jsou umístěny online v cloudovém úložišti a pokrývají širokou škálu dovedností. Na jedné straně se jedná se o snadnou dostupnost online školicích materiálů, včetně mobilních masivních otevřených online kurzů a trendu směrem k přijetí myšlenky mikro certifikací, které ve vzájemné kombinaci přispívají k celé řadě nových možností; na druhou stranu však tato situace představuje i určitou hrozbu pro tradiční poskytovatele školení, včetně univerzit. Záměrem autorů je podpořit zahájení diskuse o trendech digitálního učení a vznikající potřebě vzdělávacích institucí nově nakonfigurovat své nabídky s cílem přizpůsobit vzdělávací programy a mobilní vzdělávací kurzy „na míru“ posluchačům kurzů. Současně je potřebná výměna názorů ve vztahu k aktivnější roli akademické obce z hlediska jejího zapojení do podnikového vzdělávání a užší spolupráce s podniky. Tato studie vychází z kvalitativního výzkumu provedeného ve formě polostrukturovaných rozhovorů se zástupci akademické obce a podnikatelské sféry, který přináší aktuální údaje o specifických aspektech digitálního učení a jejich praktických důsledcích pro vlastní proces výuky a učení. Kromě toho je studie doplněna o šablonu nazvanou „Osobní výukový cloud“. V závěru příspěvku jsou navrženy směry budoucího výzkumu na toto téma, a to zejména ve vztahu k identifikované mezeře v transferu dovedností, efektivnímu návrhu podnikového školení a úspěchu na poli učení a rozvoje člověka, včetně způsobů měření úspěšnosti, tj. oblastí, které jsou mimořádně přínosné pro vedoucí manažery firemního vzdělávání.