J 2020

Produktivnoye potrebleniye i ekonomicheskiye kommunikatsii

VALENČÍK, Radim; S. L. SAZANOVA and B. A. ERZKNYAN

Basic information

Original name

Produktivnoye potrebleniye i ekonomicheskiye kommunikatsii

Name in Czech

Produktivní spotřeba a ekonomická komunikace

Name (in English)

Productive consumption and economic communication

Authors

VALENČÍK, Radim (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution); S. L. SAZANOVA and B. A. ERZKNYAN

Edition

Putevoditel' predprinimatelya, Moskva, Rossiyskaya Akademiya predprinimatel'stva, 2020, 2073-9885

Other information

Language

Russian

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Russian Federation

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

RIV identification code

RIV/04274644:_____/20:#0000613

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

Teorie spotřebitele, teorie chování teorie produktivní spotřeby, EKONOMICKÉ TEORIE KOMUNIKACE ekonomická rovnováha úplná racionální LIMITED racionalita, iracionalita, teorie chování spotřebitele, teorie produktivního chování, teorie produktivní spotřeby, ekonomická komunikace, teorie ekonomické rovnováhy, racionalita, omezená racionalita, iracionalita

Keywords in English

THEORY OF CONSUMER BEHAVIOR; THEORY OF PRODUCER BEHAVIOR; THEORY OF PRODUCTIVE CONSUMPTION; ECONOMIC COMMUNICATIONS; THEORY OF ECONOMIC EQUILIBRIUM; COMPLETE RATIONALITY; LIMITED RATIONALITY; IRRATIONALITY

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 6/4/2021 14:10, Bc. Jan Peterec

Abstract

V originále

Sovremennaya ekonomicheskaya teoriya ne mozhet preodolet' neoklassicheskuyu dikhotomiyu «proizvoditel'-potrebitel'», kotoraya protivorechit printsipu metodologicheskogo atomizma i poetomu yavlyayetsya metodologicheskoy problemoy. Avtory obnaruzhili, chto dikhotomiya «proizvoditel'-potrebitel'» chastichno reshayetsya s pomoshch'yu teoreticheskikh instrumentov, takikh kak ravnovesnyy podkhod i balansovyy metod, no eto ne yavlyayetsya metodologicheskim resheniyem. Avtory dokazali, chto resheniyem dikhotomii «proizvoditel'-potrebitel'» mozhet byt' sintez teorii proizvoditel'nogo potrebleniya i teorii ekonomicheskikh kommunikatsiy.

In Czech

Moderní ekonomická teorie nemůže překonat neoklasickou dichotomii mezi výrobcem a spotřebitelem, která je v rozporu se zásadou metodologického atomismu, a proto je metodickým problémem. Autoři zjistili, že dichotomie producent-spotřebitel je částečně řešena pomocí teoretických nástrojů, jako je rovnovážný přístup a metoda rovnováhy, ale nejedná se o metodologické řešení. Autoři prokázali, že řešením dichotomie mezi výrobcem a spotřebitelem může být syntéza teorie produktivní spotřeby a teorie ekonomické komunikace.

In English

Modern economic theory cannot overcome the neoclassical dichotomy «producer - consumer», which contradicts the principle of methodological atomism and therefore is a methodological problem. The authors found that the producer-consumer dichotomy is partially solved with the help of theoretical tools such as the equilibrium approach and the balance method, but this is not a methodological solution. The authors proved that the solution to the producer-consumer dichotomy can be a synthesis of the theory of productive consumption and the theory of economic communications.