2020
NOVÉ SCHOPNOSTI PRO 21. STOLETÍ: KULTURNÍ INTELIGENCE A JAZYKOVÁ KOMPETENCE
JURÁSEK, Miroslav, Tomislav POTOCKÝ a Tereza VACÍNOVÁZákladní údaje
Originální název
NOVÉ SCHOPNOSTI PRO 21. STOLETÍ: KULTURNÍ INTELIGENCE A JAZYKOVÁ KOMPETENCE
Název česky
NOVÉ SCHOPNOSTI PRO 21. STOLETí: KULTURNÍ INTELIGENCE A JAZYKOVÁ KOMPETENCE
Název anglicky
NEW CAPABILITIES FOR THE XXI CENTURY: CULTURAL INTELLIGENCE AND LANGUAGE COMPETENCE
Autoři
JURÁSEK, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí), Tomislav POTOCKÝ (203 Česká republika, domácí) a Tereza VACÍNOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Orbis Linguarum, Bulharsko, South-Western University “Neophyte Rilsky” 2020, 1312-0484
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50204 Business and management
Stát vydavatele
Bulharsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/04274644:_____/20:#0000647
Organizační jednotka
Vysoká škola finanční a správní
Klíčová slova česky
kulturní inteligence, složky CQ, interkulturní komunikace, jazyková kompetence, PLS-SEM
Klíčová slova anglicky
cultural intelligence; CQ dimensions; intercultural communication; language competency; PLS-SEM
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 4. 2021 12:51, Bc. Jan Peterec
V originále
Studie testuje pomocí metody PLS-SEM vztah mezi jazykovými znalostmi a kulturní inteligencí (CQ) vč. všech jejích složek (metakognitivní, kognitivní, behaviorální, motivační). Bylo zjištěno, že existuje pozitivní vztah mezi úrovní jazykových znalostí a všemi složkami CQ. Naopak se nepotvrdil vztah mezi CQ (a jejími složkami) a vlastněním certifikátu osvědčujícího jazykové znalosti.
Anglicky
The capability to use cultural cues in order to function effectively in culturally diverse situations has been measured by the fashionable concept of cultural intelligence (CQ) and its four dimensions (metacognitive CQ, cognitive CQ, motivational CQ and behavioral CQ) in a lot of previous studies and research. This capability is an important asset of the competitive portfolio for almost all companies in today's globalized world. Our study builds on a recent intensive research and brings anew the issue of CQ into the Czech environment. Specifically, the relationship between language skills and cultural intelligence is examined. Using the PLS – SEM statistical method, a sample of 100 respondents studying in the English BA program at one Czech private university and coming from different countries (mostly from China) was analyzed to demonstrate that there was a positive correlation between foreign language proficiency and all dimensions of CQ. On the contrary, another hypothesis (proposed in one previous study) was not confirmed: purposeful preparation for a language exam and its successful passing does not stimulate the development of the motivational (or any other) dimension of CQ or, in any case, no significant difference was found between the two groups of those who possess a language certificate and those who do not.