J 2020

NOVÉ SCHOPNOSTI PRO 21. STOLETÍ: KULTURNÍ INTELIGENCE A JAZYKOVÁ KOMPETENCE

JURÁSEK, Miroslav, Tomislav POTOCKÝ a Tereza VACÍNOVÁ

Základní údaje

Originální název

NOVÉ SCHOPNOSTI PRO 21. STOLETÍ: KULTURNÍ INTELIGENCE A JAZYKOVÁ KOMPETENCE

Název česky

NOVÉ SCHOPNOSTI PRO 21. STOLETí: KULTURNÍ INTELIGENCE A JAZYKOVÁ KOMPETENCE

Název anglicky

NEW CAPABILITIES FOR THE XXI CENTURY: CULTURAL INTELLIGENCE AND LANGUAGE COMPETENCE

Autoři

JURÁSEK, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí), Tomislav POTOCKÝ (203 Česká republika, domácí) a Tereza VACÍNOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Orbis Linguarum, Bulharsko, South-Western University “Neophyte Rilsky” 2020, 1312-0484

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50204 Business and management

Stát vydavatele

Bulharsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/04274644:_____/20:#0000647

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

Klíčová slova česky

kulturní inteligence, složky CQ, interkulturní komunikace, jazyková kompetence, PLS-SEM

Klíčová slova anglicky

cultural intelligence; CQ dimensions; intercultural communication; language competency; PLS-SEM

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 4. 2021 12:51, Bc. Jan Peterec

Anotace

V originále

Studie testuje pomocí metody PLS-SEM vztah mezi jazykovými znalostmi a kulturní inteligencí (CQ) vč. všech jejích složek (metakognitivní, kognitivní, behaviorální, motivační). Bylo zjištěno, že existuje pozitivní vztah mezi úrovní jazykových znalostí a všemi složkami CQ. Naopak se nepotvrdil vztah mezi CQ (a jejími složkami) a vlastněním certifikátu osvědčujícího jazykové znalosti.

Anglicky

The capability to use cultural cues in order to function effectively in culturally diverse situations has been measured by the fashionable concept of cultural intelligence (CQ) and its four dimensions (metacognitive CQ, cognitive CQ, motivational CQ and behavioral CQ) in a lot of previous studies and research. This capability is an important asset of the competitive portfolio for almost all companies in today's globalized world. Our study builds on a recent intensive research and brings anew the issue of CQ into the Czech environment. Specifically, the relationship between language skills and cultural intelligence is examined. Using the PLS – SEM statistical method, a sample of 100 respondents studying in the English BA program at one Czech private university and coming from different countries (mostly from China) was analyzed to demonstrate that there was a positive correlation between foreign language proficiency and all dimensions of CQ. On the contrary, another hypothesis (proposed in one previous study) was not confirmed: purposeful preparation for a language exam and its successful passing does not stimulate the development of the motivational (or any other) dimension of CQ or, in any case, no significant difference was found between the two groups of those who possess a language certificate and those who do not.