Detailed Information on Publication Record
2020
The importance of social networks for the SME’s innovation potential in Industry 4.0
PÍSAŘ, Přemysl and Andrea TOMÁŠKOVÁBasic information
Original name
The importance of social networks for the SME’s innovation potential in Industry 4.0
Name in Czech
Význam sociálních sítí pro inovační potenciál malých a středních podniků v průmyslu 4.0
Authors
PÍSAŘ, Přemysl (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Andrea TOMÁŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Innovative Marketing, Ukraine, LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives” 2020, 1814-2427
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50204 Business and management
Country of publisher
Ukraine
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/04274644:_____/20:#0000653
Organization unit
University of Finance and Administration
Keywords (in Czech)
EU; Controlling; Konkurenceschopnost; komunikace; Inovační plán; Dlouhodobá stabilita, výkonnost; ROE; Strategický plán
Keywords in English
EU; Controlling; Competitiveness; Communication; Innovation Plan; Long-term Stability; Performance; ROE; Strategic plan
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 8/4/2021 12:35, Bc. Jan Peterec
V originále
Social networks usage is prerequisite for the functioning of companies and their competitiveness. Important is the level, focus of their usage and link with company process. This research will focus on SMEs, how they use social networks and how it affects their innovation potential. The aim of this research is to determine the importance of social networks for SME´s competitiveness and long-term stability. For achieving this goal, 359 European SMEs were researched (2017-2019), 2 main research questions and 7 hypotheses were formed. Pearson´s correlation, Stepwise regression were used and the reached results were verified by experimental testing. The research results showed that companies, which are using social media, main as a component of their business are active at using modern technologies and are declaring the importance of social networks for the development of innovation potential. Fastness and reliability of communication are crucial for business operations in the company. Social networks offer many opportunities and connections between strategic planning, controlling management and performance level. All SMEs mostly use Facebook, and this does not depend on size, age or industry. The research results lead to the understanding, that social networks together with controlling oriented management are supporting SME business activities and their innovation potential and long-term stability in hyper-competitive environment.
In Czech
Využívání sociálních sítí je předpokladem fungování společností a jejich konkurenceschopnosti. Důležitá je úroveň, zaměření jejich využití a propojení s firemním procesem. Tento výzkum se zaměří na malé a střední podniky, jak využívají sociální sítě a jak ovlivňuje jejich inovační potenciál. Cílem tohoto výzkumu je zjistit význam sociálních sítí pro konkurenceschopnost a dlouhodobou stabilitu malých a středních podniků. K dosažení tohoto cíle bylo zkoumáno 359 evropských malých a středních podniků (2017–2019), byly vytvořeny 2 hlavní výzkumné otázky a 7 hypotéz. Byla použita Pearsonova korelace, postupná regrese a dosažené výsledky byly ověřeny experimentálním testováním. Výsledky výzkumu ukázaly, že společnosti, které používají sociální média, jako součást svého podnikání, jsou aktivní při využívání moderních technologií a prohlašují význam sociálních sítí pro rozvoj inovačního potenciálu. Rychlost a spolehlivost komunikace jsou rozhodující pro obchodní operace ve společnosti. Sociální sítě nabízejí mnoho příležitostí a spojení mezi strategickým plánováním, kontrolou řízení a úrovní výkonu. Všechny malé a střední podniky většinou používají Facebook, a to nezávisí na velikosti, věku nebo odvětví. Výsledky výzkumu vedou k pochopení, že sociální sítě spolu s řízením orientovaným na řízení podporují podnikatelské aktivity malých a středních podniků a jejich inovační potenciál a dlouhodobou stabilitu v hyperkonkurenčním prostředí.