J 2020

The importance of social networks for the SME’s innovation potential in Industry 4.0

PÍSAŘ, Přemysl and Andrea TOMÁŠKOVÁ

Basic information

Original name

The importance of social networks for the SME’s innovation potential in Industry 4.0

Name in Czech

Význam sociálních sítí pro inovační potenciál malých a středních podniků v průmyslu 4.0

Authors

PÍSAŘ, Přemysl (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Andrea TOMÁŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Innovative Marketing, Ukraine, LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives” 2020, 1814-2427

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Ukraine

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

RIV identification code

RIV/04274644:_____/20:#0000653

Organization unit

University of Finance and Administration

DOI

http://dx.doi.org/10.21511/im.16(3).2020.05

Keywords (in Czech)

EU; Controlling; Konkurenceschopnost; komunikace; Inovační plán; Dlouhodobá stabilita, výkonnost; ROE; Strategický plán

Keywords in English

EU; Controlling; Competitiveness; Communication; Innovation Plan; Long-term Stability; Performance; ROE; Strategic plan

Tags

AR 2019-2020, odmeny_2021, RIV_2021, xJ3

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 8/4/2021 12:35, Bc. Jan Peterec

Abstract

ORIG CZ

V originále

Social networks usage is prerequisite for the functioning of companies and their competitiveness. Important is the level, focus of their usage and link with company process. This research will focus on SMEs, how they use social networks and how it affects their innovation potential. The aim of this research is to determine the importance of social networks for SME´s competitiveness and long-term stability. For achieving this goal, 359 European SMEs were researched (2017-2019), 2 main research questions and 7 hypotheses were formed. Pearson´s correlation, Stepwise regression were used and the reached results were verified by experimental testing. The research results showed that companies, which are using social media, main as a component of their business are active at using modern technologies and are declaring the importance of social networks for the development of innovation potential. Fastness and reliability of communication are crucial for business operations in the company. Social networks offer many opportunities and connections between strategic planning, controlling management and performance level. All SMEs mostly use Facebook, and this does not depend on size, age or industry. The research results lead to the understanding, that social networks together with controlling oriented management are supporting SME business activities and their innovation potential and long-term stability in hyper-competitive environment.

In Czech

Využívání sociálních sítí je předpokladem fungování společností a jejich konkurenceschopnosti. Důležitá je úroveň, zaměření jejich využití a propojení s firemním procesem. Tento výzkum se zaměří na malé a střední podniky, jak využívají sociální sítě a jak ovlivňuje jejich inovační potenciál. Cílem tohoto výzkumu je zjistit význam sociálních sítí pro konkurenceschopnost a dlouhodobou stabilitu malých a středních podniků. K dosažení tohoto cíle bylo zkoumáno 359 evropských malých a středních podniků (2017–2019), byly vytvořeny 2 hlavní výzkumné otázky a 7 hypotéz. Byla použita Pearsonova korelace, postupná regrese a dosažené výsledky byly ověřeny experimentálním testováním. Výsledky výzkumu ukázaly, že společnosti, které používají sociální média, jako součást svého podnikání, jsou aktivní při využívání moderních technologií a prohlašují význam sociálních sítí pro rozvoj inovačního potenciálu. Rychlost a spolehlivost komunikace jsou rozhodující pro obchodní operace ve společnosti. Sociální sítě nabízejí mnoho příležitostí a spojení mezi strategickým plánováním, kontrolou řízení a úrovní výkonu. Všechny malé a střední podniky většinou používají Facebook, a to nezávisí na velikosti, věku nebo odvětví. Výsledky výzkumu vedou k pochopení, že sociální sítě spolu s řízením orientovaným na řízení podporují podnikatelské aktivity malých a středních podniků a jejich inovační potenciál a dlouhodobou stabilitu v hyperkonkurenčním prostředí.
Displayed: 19/10/2024 01:26