2020
Daňová konkurenceschopnost podniků cestovního ruchu zemí V4
FARKAČOVÁ, LenkaZákladní údaje
Originální název
Daňová konkurenceschopnost podniků cestovního ruchu zemí V4
Název česky
Daňová konkurenceschopnost podniků cestovního ruchu zemí V4
Název anglicky
The Tax Competitiveness of Tourism Enterprises in V4
Autoři
FARKAČOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Scientia et Societas, Praha, NEWTON College, a. s. 2020, 1801-6057
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/04274644:_____/20:#0000664
Organizační jednotka
Vysoká škola finanční a správní
Klíčová slova česky
Konkurenceschopnost podniků; DPH; V4; zdanění
Klíčová slova anglicky
Business Competitiveness; VAT; V4; Taxation
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 4. 2021 08:31, Bc. Jan Peterec
V originále
Konkurenceschopnost na úrovni podniků je pro národní ekonomiku důležité téma, ovšem mezinárodní konkurenceschopnost podniků je přímým vyjádřením převahy daného státu. Eskalující nárůst konkurence je nyní znatelný v mnoha odvětvích, přičemž každé odvětví zároveň postihují jiné hrozby. Jedním ze specifických odvětví je cestovní ruch. Jedná se totiž o odvětví, jehož ceny jsou z velké části odvislé od nákladů práce a další daňové zátěže. Předkládaná práce je proto zaměřena na analýzu nejdůležitějších typů daní v oblasti cestovního ruchu v zemích Visegrádské skupiny (V4), tj. v České republice, Slovensku, Maďarsku a Polsku. Výběr zemí byl proveden na základě obdobného policko-kulturního vývoje v rámci regionu střední Evropy. Nejvýznamnější daní v tomto pojetí je daň z přidané hodnoty (DPH), která má přímý vliv na finální cenu zboží a služeb spotřebovaných turisty. Celková úroveň přímého zdanění spotřeby turistů je počítána jako vážený průměr sazeb DPH za každou vybranou zemi. Subjekty podnikající v pohostinství čelí vysokému podílu nákladů na pracovní sílu vůči nákladům na ostatní kapitál, které mohou být také přeneseny na turisty prostřednictvím vyšších cen. Cílem práce je poskytnout žebříček vybraných zemí podle výše daňové zátěže přímo uvalené na spotřebu v oblasti turismu a určit tak relativní daňovou konkurenceschopnost zemí V4 jako turistických destinací pro rok 2019.