J 2020

Daňová konkurenceschopnost podniků cestovního ruchu zemí V4

FARKAČOVÁ, Lenka

Základní údaje

Originální název

Daňová konkurenceschopnost podniků cestovního ruchu zemí V4

Název česky

Daňová konkurenceschopnost podniků cestovního ruchu zemí V4

Název anglicky

The Tax Competitiveness of Tourism Enterprises in V4

Autoři

FARKAČOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Scientia et Societas, Praha, NEWTON College, a. s. 2020, 1801-6057

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/04274644:_____/20:#0000664

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

Klíčová slova česky

Konkurenceschopnost podniků; DPH; V4; zdanění

Klíčová slova anglicky

Business Competitiveness; VAT; V4; Taxation

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 4. 2021 08:31, Bc. Jan Peterec

Anotace

V originále

Konkurenceschopnost na úrovni podniků je pro národní ekonomiku důležité téma, ovšem mezinárodní konkurenceschopnost podniků je přímým vyjádřením převahy daného státu. Eskalující nárůst konkurence je nyní znatelný v mnoha odvětvích, přičemž každé odvětví zároveň postihují jiné hrozby. Jedním ze specifických odvětví je cestovní ruch. Jedná se totiž o odvětví, jehož ceny jsou z velké části odvislé od nákladů prá­ce a další daňové zátěže. Předkládaná práce je proto zaměřena na analýzu nejdůležitějších typů daní v oblasti cestovního ruchu v zemích Visegrádské skupiny (V4), tj. v České republice, Slovensku, Maďarsku a Polsku. Výběr zemí byl proveden na základě obdobného policko-kulturního vývoje v rámci regionu střední Evropy. Nejvýznamnější daní v tomto pojetí je daň z přidané hodnoty (DPH), která má přímý vliv na finální cenu zboží a služeb spotřebovaných turisty. Celková úroveň přímého zdanění spotřeby turistů je počítána jako vážený průměr sazeb DPH za každou vybranou zemi. Subjekty podnikající v pohostinství čelí vysokému podílu nákladů na pracovní sílu vůči nákladům na ostatní kapitál, které mohou být také přeneseny na turisty prostřednictvím vyšších cen. Cílem práce je poskytnout žebříček vybraných zemí podle výše daňové zátěže přímo uvalené na spotřebu v oblasti turismu a určit tak relativní daňovou konkurenceschopnost zemí V4 jako turistických destinací pro rok 2019.

Anglicky

Competitiveness at the level of enterprises is an important issue for the national economy, but the international competitiveness of enterprises represents a direct expression of the state’s superiority. The escalating growth of competition is now noticeable in many sectors, with each sector simultaneously facing different threats. Tourism is a specific sector with prices that are largely dependent on labour costs and other tax burdens. The paper is focused on the analysis of the most important types of taxes in tourism in the Visegrad Group (V4) countries, ie in the Czech Republic, Slovakia, Hungary and Poland. The selection of countries was based on similar political and cultural developments within the Central European region. The most important tax in this regard is value added tax (VAT), which has a direct impact on the final price of goods and services consumed by tourists. The total level of direct tax on tourist consumption is calculated as the weighted average of VAT rates for each selected country. Entities conducting business in hotel and catering face a high share of labour costs relative to the cost of other capital that can also be transferred to tourists through higher prices. The aim of the paper is to provide a ranking of selected countries according to the amount of tax burden directly imposed on tourism consumption and thus determine the relative tax competitiveness of the V4 countries as tourist destinations for 2019.