Detailed Information on Publication Record
2020
Daňová konkurenceschopnost podniků cestovního ruchu zemí V4
FARKAČOVÁ, LenkaBasic information
Original name
Daňová konkurenceschopnost podniků cestovního ruchu zemí V4
Name in Czech
Daňová konkurenceschopnost podniků cestovního ruchu zemí V4
Name (in English)
The Tax Competitiveness of Tourism Enterprises in V4
Authors
FARKAČOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Scientia et Societas, Praha, NEWTON College, a. s. 2020, 1801-6057
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/04274644:_____/20:#0000664
Organization unit
University of Finance and Administration
Keywords (in Czech)
Konkurenceschopnost podniků; DPH; V4; zdanění
Keywords in English
Business Competitiveness; VAT; V4; Taxation
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 9/4/2021 08:31, Bc. Jan Peterec
V originále
Konkurenceschopnost na úrovni podniků je pro národní ekonomiku důležité téma, ovšem mezinárodní konkurenceschopnost podniků je přímým vyjádřením převahy daného státu. Eskalující nárůst konkurence je nyní znatelný v mnoha odvětvích, přičemž každé odvětví zároveň postihují jiné hrozby. Jedním ze specifických odvětví je cestovní ruch. Jedná se totiž o odvětví, jehož ceny jsou z velké části odvislé od nákladů práce a další daňové zátěže. Předkládaná práce je proto zaměřena na analýzu nejdůležitějších typů daní v oblasti cestovního ruchu v zemích Visegrádské skupiny (V4), tj. v České republice, Slovensku, Maďarsku a Polsku. Výběr zemí byl proveden na základě obdobného policko-kulturního vývoje v rámci regionu střední Evropy. Nejvýznamnější daní v tomto pojetí je daň z přidané hodnoty (DPH), která má přímý vliv na finální cenu zboží a služeb spotřebovaných turisty. Celková úroveň přímého zdanění spotřeby turistů je počítána jako vážený průměr sazeb DPH za každou vybranou zemi. Subjekty podnikající v pohostinství čelí vysokému podílu nákladů na pracovní sílu vůči nákladům na ostatní kapitál, které mohou být také přeneseny na turisty prostřednictvím vyšších cen. Cílem práce je poskytnout žebříček vybraných zemí podle výše daňové zátěže přímo uvalené na spotřebu v oblasti turismu a určit tak relativní daňovou konkurenceschopnost zemí V4 jako turistických destinací pro rok 2019.
In English
Competitiveness at the level of enterprises is an important issue for the national economy, but the international competitiveness of enterprises represents a direct expression of the state’s superiority. The escalating growth of competition is now noticeable in many sectors, with each sector simultaneously facing different threats. Tourism is a specific sector with prices that are largely dependent on labour costs and other tax burdens. The paper is focused on the analysis of the most important types of taxes in tourism in the Visegrad Group (V4) countries, ie in the Czech Republic, Slovakia, Hungary and Poland. The selection of countries was based on similar political and cultural developments within the Central European region. The most important tax in this regard is value added tax (VAT), which has a direct impact on the final price of goods and services consumed by tourists. The total level of direct tax on tourist consumption is calculated as the weighted average of VAT rates for each selected country. Entities conducting business in hotel and catering face a high share of labour costs relative to the cost of other capital that can also be transferred to tourists through higher prices. The aim of the paper is to provide a ranking of selected countries according to the amount of tax burden directly imposed on tourism consumption and thus determine the relative tax competitiveness of the V4 countries as tourist destinations for 2019.