V originále
Customer education has been a common marketing practice for quite a long time. Originally, companies focused exclusively on products and their features in their communication activities towards customers. Nowadays, the true value of a product user base lies predominantly in the depth of its engagement. As such, companies and brands place community engagement at the heart of their marketing strategies. Moreover, the era of banner blindness and ad fatigue, resulting in declining ad performance, represents new challenges for marketing experts. In their attempt to seek innovative and effective communication channels, companies started to recognize the high potential of customer education as a tool for boosting customer loyalty and accelerating the overall positive impact in terms of their business results. The objective of this paper is twofold. First, based on Apple's innovative education programme, called “Today at Apple”, to examine, analyse and critically evaluate the innovative methods, formats, content and potential of customer education used in current marketing practice. Second, this paper aims to start an academic discussion focusing on establishing education-based marketing among fully recognized, proven and accepted marketing strategies.
Česky
Vzdělávání zákazníků je již dlouhou dobu běžnou marketingovou praxí. Původně se společnosti při svých komunikačních aktivitách se zákazníky zaměřovaly výhradně na produkty a jejich vlastnosti. Skutečná hodnota uživatelské základny produktu v dnešní době spočívá především v hloubce jejího zapojení. Společnosti a značky dnes považují zapojení komunity zákazníků za jádro svých marketingových strategií. Éra bannerové slepoty a únavy z přemíry reklam, která má za následek pokles výkonu reklamy, představuje pro marketingové odborníky nové výzvy. Ve snaze hledat inovativní a efektivní komunikační kanály začaly společnosti oceňovat vysoký potenciál vzdělávání zákazníků jako nástroje pro posílení loajality zákazníků a zvýšení celkového pozitivního dopadu na jejich obchodní výsledky. Cíl tohoto příspěvku je dvojí. Nejprve na základě inovativního vzdělávacího programu společnosti Apple s názvem „Today at Apple“ podrobit zkoumání, analýze a kritickému vyhodnocení inovativní metody, formáty, obsah a potenciál vzdělávání zákazníků, které je používané v současné marketingové praxi. Zadruhé, tento příspěvek si klade za cíl zahájit akademickou diskusi zaměřenou na zavedení marketingu založeného na vzdělávání mezi plně uznávané, osvědčené a akceptované marketingové strategie.