D 2019

Digital Entrepreneurship: Reskilling and Upskilling with Mobile Massive Open Online Courses

KNIHOVÁ, Ladislava and Štěpánka HRONOVÁ

Basic information

Original name

Digital Entrepreneurship: Reskilling and Upskilling with Mobile Massive Open Online Courses

Name in Czech

Rekvalifikace a zvyšování kvalifikace pomocí mobilních masivních otevřených online kurzů (MOOCs)

Authors

KNIHOVÁ, Ladislava and Štěpánka HRONOVÁ

Edition

1. vyd. Praha, Innovation Management, Entrepreneurship and Sustainability (IMES 2019), p. 319-333, 15 pp. 2019

Publisher

Nakladatelství Oeconomica

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

URL

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-80-245-2316-3

Keywords (in Czech)

Digitální podnikatel, digitální revoluce, inovace, MOOCs, zvyšování kvalifikace

Keywords in English

Digital Entrepreneur, Digital Revolution, Innovation, MOOCs, Upskilling
Změněno: 19/3/2021 09:33, Bc. Jan Peterec

Abstract

ORIG CZ

V originále

Purpose: Sophisticated technological solutions and digital transformation represent a challenge not only for entrepreneurs and governments but they have considerable implications for education and learning as well. The objective of the research is to particularise the concept of digital entrepreneurship within Industry 4.0 with regard to the availability of the relevant mobile massive open online courses focused on topics particularly useful for (digital) entrepreneurs and entrepreneurship per se. Design/methodology/approach: In harmony with the research objectives, sequential mixed methods research, specifically multi-phase research design, has been applied. The research design included the following research methods: quantitative content analysis, exploratory analysis, comparative analysis as well as descripto-explanatory study. The scope has been limited to two main platforms (iOS and Android) providing current mobile courses in English for (digital) entrepreneurs. Monetization strategies have not been considered. Findings: The authors obtained comprehensive results and identified 242 multimedia mobile educational courses on (digital) entrepreneurship evidencing a direct connection between the digital skills for entrepreneurs and the courses' content. The research indicated important interrelations of the identified variables evidencing a trend towards higher rating of courses. Research/practical implications: The most remarkable implications are: (a) update on digital entrepreneurship and related digital skills, (b) survey of mobile educational courses for entrepreneurs by world's most reputable universities, (c) current trends' observation, and (d) suggestions for specific areas of closer collaboration between universities and entrepreneurs. Originality/value: Out of numerous research projects on massive open online courses, several analyse entrepreneurship education; however, the presented study fills a research gap focusing on mobile apps as a new platform within massive open online courses. Thus, the in-depth analysis of data on the above topics has the potential to contribute to the development of digital entrepreneurship in the Czech Republic and serve academia as a benchmarking tool.

In Czech

Účel: Sofistikovaná technologická řešení a digitální transformace představují nejen výzvy pro podnikatele a vlády, ale mají také značné důsledky pro oblast vzdělávání a učení. Cílem výzkumu je specifikovat koncept digitálního podnikání v rámci Průmyslu 4.0 s ohledem na dostupnost příslušných mobilních masivních otevřených online kurzů zaměřených na témata zvláště užitečná pro (digitální) podnikatele a podnikání jako takové. Návrh / metodika / přístup: V souladu s cíli výzkumu byl použit výzkum sekvenčních smíšených metod, konkrétně design vícefázového výzkumu. Návrh výzkumu zahrnuje následující metody výzkumu: kvantitativní obsahová analýza, empirická analýza, komparativní analýza a deskriptivní studie. Rozsah byl omezen na dvě hlavní platformy (iOS a Android) poskytující mobilní kurzy v angličtině pro (digitální) podnikatele. Monetizační strategie nebyly brány v úvahu. Zjištění: Autorky získaly komplexní výsledky a identifikovaly 242 multimediálních mobilních vzdělávacích kurzů o (digitálním) podnikání, které prokazují přímou souvislost mezi digitálními dovednostmi pro podnikatele a obsahem kurzů. Výzkum naznačil důležité vzájemné vztahy identifikovaných proměnných, které dokládají trend směrem k vyššímu hodnocení kurzů. Výzkum / praktické důsledky: Nejpozoruhodnějšími důsledky jsou: (a) aktualizace digitálního podnikání a souvisejících digitálních dovedností, (b) průzkum mobilních vzdělávacích kurzů pro podnikatele od nejuznávanějších světových univerzit, (c) pozorování současných trendů a (d) návrhy konkrétních dalších oblastí pro užší spolupráci mezi univerzitami a podnikateli. Originalita / hodnota: Z mnoha výzkumných projektů zabývajících se masivními otevřenými online kurzy několik analyzuje podnikatelské vzdělávání; předložená studie však vyplňuje mezeru ve výzkumu zaměřenou na mobilní aplikace jako novou platformu v rámci masivních otevřených online kurzů. Hloubková analýza údajů o výše uvedených tématech má tedy potenciál přispět k rozvoji digitálního podnikání v České republice a sloužit akademické půdě jako nástroj porovnání s konkurencí.
Displayed: 16/11/2024 18:00