J 2020

Kyberšikana a její vliv na mládež

KALAMÁR, Štěpán and Martina KAISEROVÁ

Basic information

Original name

Kyberšikana a její vliv na mládež

Name in Czech

Kyberšikana a její vliv na mládež

Name (in English)

Cyberbullying and their Infl uence on Youth

Authors

KALAMÁR, Štěpán (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Martina KAISEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Forenzní vědy, právo, kriminalistika, Praha, Vysoká škola finanční a správní, a. s. 2020, 2533-4387

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50400 5.4 Sociology

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/04274644:_____/20:#0000668

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

kyberšikana, šikana, agresor, oběť, prevence

Keywords in English

cyberbullying; bullying; aggressor; victim; prevention
Změněno: 9/4/2021 09:04, Bc. Jan Peterec

Abstract

V originále

Hlavním smyslem práce bylo popsání a zhodnocení formy, způsobů a specifi k a také možností prevence kyberšikany a zjištění, jaké povědomí má mládež o této hrozbě. V teoretické, úvodní části je stručné seznámení s danou problematikou a popis základních termínů šikana a kyberšikana. V první kapitole je vymezen pojem šikana a následně její příčiny a důsledky. Druhá kapitola je zaměřena na kyberšikanu, zde se popisuje význam tohoto termínu, dále potom specifi ka, prostředky, formy, aktéři, dopady a možné strategie zvládání kyberšikany a následně i prevence kyberšikany. Praktická část si kladla za cíl zjistit, dle anonymních dotazníků, zda se na vybrané střední škole vyskytuje kyberšikana a jestli jsou studenti o této problematice dostatečně informováni. Tedy v případě výskytu kyberšikany jestli vědí, jak problém řešit, na koho se obrátit o pomoc a podporu.

In English

The main purpose of the work was to describe and evaluate the form, methods and specifi cs, as well as the possibilities of cyberbullying prevention and to fi nd out what young people are aware of this threat. The theoretical, introductory part is a brief introduction to the issue and a description of the basic terms bullying and cyberbullying. The fi rst chapter defi nes the concept of bullying and then its causes and consequences. The second chapter is focused on cyberbullying, it describes the meaning of this term, then the specifi cs, means, forms, actors, impacts and possible strategies for managing cyberbullying and then the prevention of cyberbullying. The practical part aimed to fi nd out, according to anonymous questionnaires, whether cyberbullying occurs at the selected high school and whether students are suffi ciently informed about this issue. So in the event of cyberbullying, if they know how to solve the problem, who to turn to for help and support.