J 2020

Crisis of Masculinity, Erotic Capital, and Male Grooming in the Sociology of Marketing Communications

ROUBAL, Ondřej a Jitka CIRKLOVÁ

Základní údaje

Originální název

Crisis of Masculinity, Erotic Capital, and Male Grooming in the Sociology of Marketing Communications

Název česky

Krize maskulinity, erotický kapitál a mužský grooming v sociologii marketingové komunikace

Autoři

ROUBAL, Ondřej (203 Česká republika, garant, domácí) a Jitka CIRKLOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Communication Today, Trnava, Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metóda, 2020, 1338-130X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50800 5.8 Media and communications

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

URL

Kód RIV

RIV/04274644:_____/20:#0000671

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

UT WoS

000593125500003

EID Scopus

2-s2.0-85129315604

Klíčová slova česky

Maskulinita, krize maskulinity, krása, fyzická atraktivita, erotický kapitál, muži, úspěch, marketingová komunikace

Klíčová slova anglicky

Masculinity; crisis of masculinity; beauty; physical attractiveness; erotic capital; men; success; marketing communications

Štítky

AR 2020-2021, odmeny_2021, POZNÁMKA, RIV_2021, xJ3

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 23. 6. 2022 12:56, Mgr. Jitka Štruncová

Anotace

ORIG CZ

V originále

Beauty is an objective reality, not a myth. For some time the biological sciences, sociobiology, and sociology have demonstrated the role of beauty as a factor influencing a number of life circumstances. Recently the theory of erotic capital has grown in sociological thought, which spreads and deepens the concept of human capital to include another important dimension. Erotic capital as a complex quality includes not only physical attractiveness, sexual attractiveness, social competence, temperament, sexuality, and a capacity for self-presentation. This capacity for self-presentation is dependent on the ability to groom, to care for one’s own appearance and body. The goal of this study is to demonstrate that this dimension of erotic capital has become a relevant life strategy for a male population as components of a formula for life success, and that they are willing to invest ever more funds in grooming. We are seeking to support the hypothesis that a relationship exists between efforts to increase one’s own attractiveness and desire for success. What can be identified as “male grooming” is a growing economic sector, supported by an ever more robust marketing industry. We have reached the conclusion that the media constructed narrative of male grooming can be effectively communicated as the potential to achieve a hegemonic masculinity, i.e. dominance and success in the socioeconomic dimension of life, which corresponds to the empirical findings of sociologists. It is thereby possible to respond to perceptions of male grooming as an expression of a crisis of masculinity, or rather of a submissive and marginalized masculinity unappealing and rejected by the heterosexual male population.

Česky

Krása je objektivní realitou, nikoli mýtem. Biologické vědy, sociobiologie či sociologie dlouhodobě prokazují existenci krásy jako faktoru, ovlivňujícího řadu životních okolností. V poslední době se rozvíjí v sociologickém myšlení teorie erotického kapitálu, která rozšiřuje a prohlubuje koncept lidského kapitálu o další významnou dimenzi. Erotický kapitál jako komplexní kvalitu, zahrnující kromě fyzické atraktivity, sexuální přitažlivost, sociální kompetence, temperament, sexualitu a schopnost sebeprezentace. Právě schopnost sebeprezentace závisí i na schopnosti zkrášlování, péče o vlastní vzhled a tělo. Cílem studie je prokázat, že tato dimenze erotického kapitálu je relevantní životní strategií mužské populace jako komponenty vzorce životního úspěchu, ochotné do zkrášlování investovat stále více finančních prostředků. Snažíme se podpořit hypotézu, že existuje vztah mezi starostí o zvyšování vlastní atraktivity a touhou po úspěchu. Právě to, co lze označit jako mužský „grooming“ je rostoucím ekonomickým odvětvím, podporovaný stále mohutnějším marketingovým průmyslem. Docházíme k závěru, že mediálně konstruovaný narativ mužského zkrášlování lze efektivně komunikovat jako potenciál k dosahování hegemonní maskulinity, tedy dominanci a úspěchu v socioekonomickém rozměru života, což odpovídá empirickému zjištění sociologů. Tím lze reagovat na vnímání mužského groomingu jako případného projevu krize maskulinity, respektive maskulinity submisivní a marginalizované, pro mužskou heterosexualání populaci tolik neatraktivní a odmítanou.
Zobrazeno: 22. 9. 2025 21:56