PETR, Oldřich Johannes. REKLAMA – FENOMÉN DOBY (ADVERTISING – A PHENOMENON OF THE TIME). In Magnanimitas. QUAERE 2020. I. Hradec Králové: Magnanimitas. p. 35-42, 1444 pp. ISBN 978-80-87952-32-0. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name REKLAMA – FENOMÉN DOBY
Name in Czech REKLAMA – FENOMÉN DOBY
Name (in English) ADVERTISING – A PHENOMENON OF THE TIME
Authors PETR, Oldřich Johannes.
Edition I. Hradec Králové, QUAERE 2020, p. 35-42, 1444 pp. 2020.
Publisher Magnanimitas
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60203 Linguistics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
Organization unit University of Finance and Administration
ISBN 978-80-87952-32-0
Keywords (in Czech) reklama, propagace, reklamní vizuál, rétorika, reklamní kreativec, persvaze, emoce, cílová skupina, propaganda
Keywords in English advertising; promotion; advertising visual; rhetoric; advertising creative; persuasion; emotion; target group; propaganda
Tags AR 2020-2021, odmeny_2021, POZNÁMKA, xD2
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Changed: 12/4/2021 11:11.
Abstract
Reklama má velmi bohatou historii. Stopy reklamy najdeme už u starověkých společností. V současné době má reklama neskutečnou moc, je to jeden ze způsobů komunikace se zákazníkem. Ovlivňuje všechny cílové skupiny bez ohledu na jejich věk, pohlaví nebo zájmy. Nejcennějším nástrojem je pro reklamu jazyk. Její jazykové zpracování lze považovat mnohdy za umění. Charakter reklamní komunikace je převážně persvazivní. Manipulace je jedním z jejich úkolů a funkcí. Reklama má několik složek, které se vzájemně podporují a doplňují. Vizuál reklamy je tvořen nejen textem samotným, ale také zvukem a obrazem. V současnosti má na vzhled reklamy vliv nových technologií. S reklamou je spojena i rétorika. Rétorika stála u počátku vývoje reklamy a doprovází jí dodnes. V souvislosti s tématem reklamy je nutné zmínit i jejich tvůrce - reklamní kreativce. Výsledkem jejich práce je velmi sofistikované dílo, ve kterém je ukryto určité poselství.
Abstract (in English)
Advertising has a very rich history. Traces of advertising can be found even in ancient societies. At present, advertising has incredible power, it is one of the ways to communicate with the customer. It affects all target groups, regardless of their age, gender or interests. The most valuable tool for advertising is language. Its linguistic processing can often be considered art. The nature of advertising communication is mostly persuasive. Manipulation is one of its tasks and functions. Advertising has several components that support and complement each other. The visual of the advertisement consists not only of the text itself, but also of the sound and image. At present, the appearance of advertising is influenced by new technologies. Rhetoric is also associated with advertising. Rhetoric was at the beginning of the development of advertising and accompanies it to this day. In connection with the topic of advertising, it is necessary to mention their creators – advertising creatives. The result of their job is very sophisticated work in which a certain message is hidden.
PrintDisplayed: 28/3/2024 15:20