J 2020

Nepolapitelné umění performance: autorskoprávní analýza

LEŠKA, Rudolf

Základní údaje

Originální název

Nepolapitelné umění performance: autorskoprávní analýza

Název česky

Nepolapitelné umění performance: autorskoprávní analýza

Název anglicky

The Elusive Performance Art: A Copyright Analysis

Autoři

LEŠKA, Rudolf (703 Slovensko, garant, domácí)

Vydání

Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2020, 1803-845X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50501 Law

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/04274644:_____/20:#0000705

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

Klíčová slova česky

autorské právo; performance; divadlo; happening; akce; inscenace; režie; herec; performer; autor;výkonný umělec

Klíčová slova anglicky

copyright; performance art; theatre; happening; action; stage production; stage direction; actor; author; performer

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 4. 2021 12:03, Bc. Jan Peterec

Anotace

V originále

Studie předkládá autorskoprávní analýzu těch uměleckých děl, jež autor charakterizuje jako vyznačující se uměleckým záměrem vedenou organizací prostoru v čase (audiovizuální díla, choreografie, divadelní inscenace, kinetické objekty a instalace, světelný design, performance, happening, akce). Z nich se pak zaměřuje na poslední tři a na jejich dosavadní uchopení právní vědou a zahraničními soudy. Všímá si přitom jím pojmenovaného jevu, že s klesající mírou fixovatelnosti uměleckého artefaktu klesá ochota právníka přiznat takovému výsledku tvůrčí činnosti povahu autorského díla a naopak, čím lépe lze fixovat výtvor v listinné podobě, tím větší je pravděpodobnost, že soud takovému výtvoru přizná autorskoprávní ochranu. V procesu soudcovského rozhodování v autorském právu pak poukazuje na vyšší míru zapojení intuice než v jiných oborech práva. Jako systémové řešení navrhuje autor adopci americké doktríny splynutí myšlenky a jejího vyjádření (merger doctrine) a její aplikaci za hranice ryze technických děl (počítačové programy, tabulky aj.) na výtvory ze sféry umění, jako je performance Mariny Abramovićové The Artist Is Present, na níž autor svou myšlenku demonstruje.

Anglicky

The article deals with copyright analysis of artistic works which the author of this study defines as consisting in artistic organization of space in time (audiovisual works, choreography, theatre productions, kinetic objects and installations, light design, performance, happening, events). Of these, the author focuses on the last three and on how they are interpreted by legal science and foreign courts. The author argues that copyright judges are less willing to accept copyrightability of an expression when such an expression cannot be fixed on paper. In the process of judicial decision-making in copyright law, a higher degree of intuition is applied compared to other fields of law. As a systematic solution, the author suggests to adopt the US merger doctrine and its application beyond technical works (computer programs, charts, etc.) also on artistic productions such as Marina Abramović's performance The Artist is Present, which is illustrates the author's arguments.

Přiložené soubory