2020
Nepolapitelné umění performance: autorskoprávní analýza
LEŠKA, RudolfZákladní údaje
Originální název
Nepolapitelné umění performance: autorskoprávní analýza
Název česky
Nepolapitelné umění performance: autorskoprávní analýza
Název anglicky
The Elusive Performance Art: A Copyright Analysis
Autoři
LEŠKA, Rudolf (703 Slovensko, garant, domácí)
Vydání
Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2020, 1803-845X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50501 Law
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/04274644:_____/20:#0000705
Organizační jednotka
Vysoká škola finanční a správní
Klíčová slova česky
autorské právo; performance; divadlo; happening; akce; inscenace; režie; herec; performer; autor;výkonný umělec
Klíčová slova anglicky
copyright; performance art; theatre; happening; action; stage production; stage direction; actor; author; performer
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 4. 2021 12:03, Bc. Jan Peterec
V originále
Studie předkládá autorskoprávní analýzu těch uměleckých děl, jež autor charakterizuje jako vyznačující se uměleckým záměrem vedenou organizací prostoru v čase (audiovizuální díla, choreografie, divadelní inscenace, kinetické objekty a instalace, světelný design, performance, happening, akce). Z nich se pak zaměřuje na poslední tři a na jejich dosavadní uchopení právní vědou a zahraničními soudy. Všímá si přitom jím pojmenovaného jevu, že s klesající mírou fixovatelnosti uměleckého artefaktu klesá ochota právníka přiznat takovému výsledku tvůrčí činnosti povahu autorského díla a naopak, čím lépe lze fixovat výtvor v listinné podobě, tím větší je pravděpodobnost, že soud takovému výtvoru přizná autorskoprávní ochranu. V procesu soudcovského rozhodování v autorském právu pak poukazuje na vyšší míru zapojení intuice než v jiných oborech práva. Jako systémové řešení navrhuje autor adopci americké doktríny splynutí myšlenky a jejího vyjádření (merger doctrine) a její aplikaci za hranice ryze technických děl (počítačové programy, tabulky aj.) na výtvory ze sféry umění, jako je performance Mariny Abramovićové The Artist Is Present, na níž autor svou myšlenku demonstruje.
Anglicky
The article deals with copyright analysis of artistic works which the author of this study defines as consisting in artistic organization of space in time (audiovisual works, choreography, theatre productions, kinetic objects and installations, light design, performance, happening, events). Of these, the author focuses on the last three and on how they are interpreted by legal science and foreign courts. The author argues that copyright judges are less willing to accept copyrightability of an expression when such an expression cannot be fixed on paper. In the process of judicial decision-making in copyright law, a higher degree of intuition is applied compared to other fields of law. As a systematic solution, the author suggests to adopt the US merger doctrine and its application beyond technical works (computer programs, charts, etc.) also on artistic productions such as Marina Abramović's performance The Artist is Present, which is illustrates the author's arguments.