J 2021

Auditing and Controlling as a Tool for SME Marketing Risk Management

KUPEC, Václav and Přemysl PÍSAŘ

Basic information

Original name

Auditing and Controlling as a Tool for SME Marketing Risk Management

Name in Czech

Audit a kontroling jako nástroje řízení marketingových rizik malých a středních podniků

Authors

KUPEC, Václav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Přemysl PÍSAŘ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Marketing and Management of Innovations, Sumy (Ukraine), Sumy State University, 2021, 2227-6718

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Ukraine

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/04274644:_____/21:#0000742

Organization unit

University of Finance and Administration

UT WoS

000659279400017

Keywords (in Czech)

audit; kontroling; marketing; risk management; SME

Keywords in English

auditing; controlling; marketing; risk management; SME

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 25/2/2022 08:01, Bc. Jan Peterec

Abstract

V originále

The current hyper-competitive environment, rapid marketing tools, and modern techniques provide many opportunities for small and medium-sized businesses. Such opportunities could bring much in the way of rewards both for the individual companies and the wider economy. However, there are many threats associated with these business environments which cannot be overlooked. Small and medium-sized businesses are a significant stabilizing economic power within the European Union. Therefore, it is not surprising that small and medium-sized businesses competitiveness and their long-term stability are vital factors for European cohesion and development. This research aims to analyze risk management within small and medium-sized businesses, identify critical risk factors, and develop risk management, which could be applied to small and medium-sized businesses. The authors analyzed risk management's consequences and explained the variables as follows: ROA, Auditing, Controlling Management, Marketing, and Corporate Culture. Based on the research findings, the goal was to increase their interaction effectiveness, focusing on small and medium-sized businesses long-term stability and competitiveness. For achieving these aims, the paper provides two research questions and designs three hypotheses. This research was conducted from 2017 to 2020 on sample n = 432 EU small and medium-sized businesses. The reached data were analyzed by statistical method and experimental «in practice» testing. Based on the result and its experimental testing, a marketing risk management model was designed, tested, and verified using practical methods. This model could be used for the identification and avoidance of potential risks when developing a marketing strategy. The findings reached should be used to advance research and similarly for practical use within the business sphere.

In Czech

Současné hyperkonkureční prostředí, rychlé marketingové nástroje a moderní postupy poskytují malým a středním podnikům mnoho příležitostí. Takové příležitosti mohou přinést mnohé výhody, jak pro samotné společnosti, tak pro širší ekonomiku. Existuje nicméně mnoho hrozeb spojených s těmito podnikovými prostředími, které nelze zanedbat. Malé a střední podniky jsou v rámci Evropské unie významnou stabilizační ekonomickou silou. Není tudíž překvapivé, že konkurenceschopnost malých a středních podniků a jejich dlouhodobá stabilita jsou zásadními faktory evropské soudržnosti a rozvoje. Cílem tohoto výzkumu je zkoumat řízení rizik malých a středních podniků, identifikovat zásadní rizikové faktory a navrhnout takové řízení rizik, které bude možné aplikovat v malých a středních podnicích. Autoři zkoumali důsledky řízení rizik a vymezili následující proměnné: ROA, audit, kontroling, marketing a firemní kulturu. Na základě zjištění výzkumu bylo cílem zvýšení efektivity jejich vzájemné interakce, se zaměřením na dlouhodobou stabilitu a konkurenceschopnost malých a středních podniků. Tento článek předkládá dvě výzkumné otázky a stanovuje tři hypotézy pro dosažení těchto cílů. Výzkum probíhal od roku 2017 do roku 2020 na výzkumném vzorku n = 432 malých a středních podniků EU. Získaná data byla analyzována statistickými metodami a experimentálním testováním v praxi. Na základě výsledků a jejich experimentálního testování, byl vytvořen, otestován a praktickými metodami ověřen model marketingového řízení rizik. Při vývoji marketingové strategie lze tento model využít k identifikaci a vyhnutí se potenciálním rizikům. Získané poznatky by měly sloužit pro další rozvoj výzkumu a stejně tak k praktickému využití v podnikové sféře.