J 2021

Values of family businesses in czech republic in the context of socioemotional wealth

JURÁSEK, Miroslav, Naděžda PETRŮ, Zdeněk CAHA and Jaroslav, Jr BELAS

Basic information

Original name

Values of family businesses in czech republic in the context of socioemotional wealth

Name in Czech

Hodnoty rodinného podnikání v ČR v kontextu SEW

Authors

JURÁSEK, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Naděžda PETRŮ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Zdeněk CAHA (203 Czech Republic) and Jaroslav, Jr BELAS (703 Slovakia)

Edition

Economics and Sociology, Szczecin, Center for Sociological Research, 2021, 2306-3459

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

RIV identification code

RIV/04274644:_____/21:#0000710

Organization unit

University of Finance and Administration

DOI

http://dx.doi.org/10.14254/2071-789X.2021/14-2/10

UT WoS

000672183100010

Keywords (in Czech)

rodinný podnik, socioemoční bohatství (SEW), psychosociální faktory

Keywords in English

family business; socioemotional wealth (SEW); psychosocial factors.

Tags

AR 2020-2021, odmeny_2021, odmeny_2022, POZNÁMKA, RIV_2022_TAČR, xJ2, xJ2_překvalifikování

Tags

International impact, Reviewed

Links

TL02000434, research and development project.
Změněno: 13/6/2022 09:05, Bc. Jan Peterec

Abstract

ORIG CZ

V originále

In the awareness of both academicians and the public, family businesses are associated with such values as honor, trust and trustworthiness, ethics, innovativeness, integrity, continuity, love, wisdom, stability, etc. Family businesses make reference to these unique, emotionallycharged aspects as part of their presentation, corporate social responsibility activities, and marketing campaigns. These values may be referred to as Socioemotional Wealth (SEW). In recent times, this topic has become a dominant paradigm of the family business research. This study is focusing on the analysis of the structure of socioemotional wealth of family businesses in Czech Republic. From the perspective of social psychology, psychosocial factors (social, behavioral, cognitive, affective, and motivational) and their relative share in the overall SEW were examined on the sample of 112 small and medium-sized family businesses. The source of data were standardized questionnaires made up of a series of open-ended questions and distributed in 2018-2019. The results of the qualitative content analysis indicate that Czech family business owners, regardless of business size, give priority to social and affective factors. In the distribution of factors, a certain dynamic change can be seen year on year. These findings are discussed with a focus on their practical use for planning of marketing communications, corporate social responsibility activities, and brand management of family business.

In Czech

Ve vědomí jak akademiků, tak i veřejné, rodinné podniky jsou spojeny s hodnotami jako čest, důvěra a důvěryhodnost, etika, inovativnost, integrita, kontinuita, láska, moudrost, stabilita atd. Rodina podniky odkazují na tyto jedinečné, emocionálně nabité aspekty jako součást své firemní prezentace aktivity společenské odpovědnosti a marketingové kampaně. Tyto hodnoty lze označit jako Socioemotional Wealth (ŠÍT). V poslední době se toto téma stalo dominantní paradigma výzkumu rodinného podniku. Tato studie je se zaměřením na analýzu struktury socioemotionální bohatství rodinných podniků v České republice. Z perspektiva sociální psychologie, psychosociální faktory (sociální, behaviorální, kognitivní, afektivní a motivační) a jejich relativní podíl na celkovém SEW na vzorku 112 malých a středních rodin podniky. Zdroj dat byl standardizován dotazníky složené ze série časově neomezených otázky a distribuovány v letech 2018--2019. Výsledky kvalitativní obsahová analýza naznačuje, že česká rodina vlastníci firem, bez ohledu na velikost firmy, dávají přednost sociálním a afektivním faktorům. V distribuci faktorů, lze meziročně pozorovat určitou dynamickou změnu. Tato zjištění jsou diskutována se zaměřením na jejich praktičnost použití pro plánování marketingové komunikace, podnikové činnosti sociální odpovědnosti a řízení značky rodinná firma.
Displayed: 14/11/2024 18:54