Detailed Information on Publication Record
2021
What Does Really Drive Consumer Confidence?
MALOVANÁ, Simona, Jan FRAIT and Martin HODULABasic information
Original name
What Does Really Drive Consumer Confidence?
Name in Czech
Co skutečně ovlivňuje spotřebitelskou důvěru?
Authors
MALOVANÁ, Simona (203 Czech Republic, guarantor), Jan FRAIT (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin HODULA (203 Czech Republic)
Edition
Social Indicators Research, Netherlands, Springer, 2021, 0303-8300
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50206 Finance
Country of publisher
Netherlands
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/04274644:_____/21:#0000763
Organization unit
University of Finance and Administration
UT WoS
000617851400002
Keywords (in Czech)
Složený index; Faktorová analýza; důvěra domácností; Růst úvěru
Keywords in English
Composite index; Factor analysis; Households’ confidence; Loan growth
Tags
Změněno: 1/3/2022 08:15, Bc. Jan Peterec
V originále
We construct a novel index of households’ macroeconomic environment (HOME) based on the data from 22 high-income European countries between 2002 Q1 and 2018 Q4. The resulting index is in line with the broad features of the countries’ business and financial cycles and captures well households’ perception of their underlying economic situation. We discuss joint properties of the HOME index and the widely employed survey-based consumer confidence indicator. We show that households’ expectations are tightly linked to current macroeconomic conditions. This finding echoes the literature linking consumer attitudes and actual economic developments. The HOME index also reflects the importance of asset prices and lending conditions for households’ behavior. In a single-country case study, we provide empirical evidence that links the proposed index to new credit extended to households. The evidence suggests that households need a longer period of good macroeconomic conditions to decide to take on a mortgage than they do in the case of a consumer loan.
In Czech
Konstruujeme nový index makroekonomického prostředí domácností (HOME) založený na datech z 22 evropských zemí s vysokými příjmy v období od 1. čtvrtletí 2002 do 4. čtvrtletí 2018. Výsledný index je v souladu s obecnými rysy obchodních a finančních cyklů zemí a dobře zachycuje vnímání domácností jejich základní ekonomické situace. Diskutujeme společné vlastnosti indexu HOME a široce používaného indikátoru spotřebitelské důvěry založeného na průzkumech. Ukazujeme, že očekávání domácností jsou úzce spojena se současnými makroekonomickými podmínkami. Toto zjištění se odráží v literatuře spojující postoje spotřebitelů a skutečný ekonomický vývoj. Index HOME také odráží důležitost cen aktiv a úvěrových podmínek pro chování domácností. V případové studii jedné země poskytujeme empirické důkazy, které spojují navrhovaný index s novými úvěry poskytnutými domácnostem. Z důkazů vyplývá, že domácnosti potřebují k rozhodnutí vzít si hypotéku delší období dobrých makroekonomických podmínek než v případě spotřebitelského úvěru.