J 2021

What Does Really Drive Consumer Confidence?

MALOVANÁ, Simona, Jan FRAIT a Martin HODULA

Základní údaje

Originální název

What Does Really Drive Consumer Confidence?

Název česky

Co skutečně ovlivňuje spotřebitelskou důvěru?

Autoři

MALOVANÁ, Simona (203 Česká republika, garant), Jan FRAIT (203 Česká republika, domácí) a Martin HODULA (203 Česká republika)

Vydání

Social Indicators Research, Netherlands, Springer, 2021, 0303-8300

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50206 Finance

Stát vydavatele

Nizozemské království

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

URL

Kód RIV

RIV/04274644:_____/21:#0000763

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

DOI

http://dx.doi.org/10.1007/s11205-021-02626-6

UT WoS

000617851400002

Klíčová slova česky

Složený index; Faktorová analýza; důvěra domácností; Růst úvěru

Klíčová slova anglicky

Composite index; Factor analysis; Households’ confidence; Loan growth

Štítky

AR 2020-2021, odmeny_2021, RIV_2022, xJ1
Změněno: 1. 3. 2022 08:15, Bc. Jan Peterec

Anotace

ORIG CZ

V originále

We construct a novel index of households’ macroeconomic environment (HOME) based on the data from 22 high-income European countries between 2002 Q1 and 2018 Q4. The resulting index is in line with the broad features of the countries’ business and financial cycles and captures well households’ perception of their underlying economic situation. We discuss joint properties of the HOME index and the widely employed survey-based consumer confidence indicator. We show that households’ expectations are tightly linked to current macroeconomic conditions. This finding echoes the literature linking consumer attitudes and actual economic developments. The HOME index also reflects the importance of asset prices and lending conditions for households’ behavior. In a single-country case study, we provide empirical evidence that links the proposed index to new credit extended to households. The evidence suggests that households need a longer period of good macroeconomic conditions to decide to take on a mortgage than they do in the case of a consumer loan.

Česky

Konstruujeme nový index makroekonomického prostředí domácností (HOME) založený na datech z 22 evropských zemí s vysokými příjmy v období od 1. čtvrtletí 2002 do 4. čtvrtletí 2018. Výsledný index je v souladu s obecnými rysy obchodních a finančních cyklů zemí a dobře zachycuje vnímání domácností jejich základní ekonomické situace. Diskutujeme společné vlastnosti indexu HOME a široce používaného indikátoru spotřebitelské důvěry založeného na průzkumech. Ukazujeme, že očekávání domácností jsou úzce spojena se současnými makroekonomickými podmínkami. Toto zjištění se odráží v literatuře spojující postoje spotřebitelů a skutečný ekonomický vývoj. Index HOME také odráží důležitost cen aktiv a úvěrových podmínek pro chování domácností. V případové studii jedné země poskytujeme empirické důkazy, které spojují navrhovaný index s novými úvěry poskytnutými domácnostem. Z důkazů vyplývá, že domácnosti potřebují k rozhodnutí vzít si hypotéku delší období dobrých makroekonomických podmínek než v případě spotřebitelského úvěru.
Zobrazeno: 16. 11. 2024 02:19