V originále
The question of family business ranks among the most intensively followed areas of research. At the same time, it is a question with a palpable impact on the economic and social environment; in other words, it is a question with a high degree of social relevance. It is a topic both appropriate and necessary, yet very challenging in terms of its interdisciplinarity and scope. The goal of this article is to summarize the research question of family business via a systematic review of literature primarily in terms of topical areas, scientifi c methods, and study sample size. To evaluate which methods are suitable for examining the issues of family business. The authors drew methodological inspiration from the bibliography of De Massis et al. (2012), in which the authors gathered and organized information related to the topics of empirical articles, including a short description of the sample, a description of the data collections methods used, and a list of secondary data sources used. They reached the conclusion that the use of qualitative research seems logical for research in the areas of identity, culture, values, and relationships, which is the primary socioemotional wealth of family businesses.
Česky
Problematika rodinného podnikání patří mezi intenzivně sledované oblasti výzkumu. Zároveň se jedná o problematiku s nezanedbatelným dopadem na ekonomické a sociální prostředí, tedy o téma s vysokou společenskou relevancí. Téma je vhodné a potřebné, ale je velmi náročné vzhledem ke své interdisciplinaritě a šíři. Cílem příspěvku je přiblížit výzkumnou problematiku RP prostřednictvím systematického přezkumu literatury především z pohledu tematických okruhů, vědeckých metod, velikosti výzkumného vzorku. Vyhodnotit, které metody jsou vhodné pro zkoumání problematiky rodinného podnikání. Autorky se metodologicky inspirovaly bibliografi í De Massis et al. (2012), ve které autoři shromáždili a uspořádali informace týkající se témat empirických článků, včetně krátkého 10 ACTA VŠFS, 1/2021, vol. 15, www.vsfs.cz/acta popisu vzorku, popisu metod použitých ke sběru dat a seznamu sekundárních zdrojů dat, které byly použity. Mimo jiné došly k závěru, že využití kvalitativního výzkumu se zdá být logické pro výzkum v oblasti identity, kultury, hodnot a vztahů, což je hlavním socioemocionálním bohatstvím rodinných podniků.