HVORECKÝ, Jozef, Michal BEŇO, Renata JANOŠCOVÁ, Soňa FERENČÍKOVÁ and Jozef ŠIMÚTH. Czech and Slovak Educators' Online Teaching Experience: A Covid-19 Case Study. Acta Informatica Pragensia. Prague: Prague University of Economics and Business, vol. 10, No 3, p. 236-256. ISSN 1805-4951. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Czech and Slovak Educators' Online Teaching Experience: A Covid-19 Case Study
Name in Czech Online výuka českých a slovenských pedagogů: případová studie Covid-19
Authors HVORECKÝ, Jozef (703 Slovakia, guarantor), Michal BEŇO (703 Slovakia), Renata JANOŠCOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution), Soňa FERENČÍKOVÁ (703 Slovakia) and Jozef ŠIMÚTH (703 Slovakia).
Edition Acta Informatica Pragensia, Prague, Prague University of Economics and Business, 2021, 1805-4951.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/04274644:_____/21:#0000792
Organization unit University of Finance and Administration
Keywords (in Czech) Pandemie COVID-19, online výuka, zkušenosti s online vzděláváním, čeští a slovenští pedagogové, vysokoškolské vzdělávání
Keywords in English COVID-19 pandemic; online teaching; experience in online education; Czech and Slovak educators; higher education
Tags AR 2021-2022, odmeny_2022, POZNÁMKA, RIV_2022, xJ3
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Changed: 14/3/2022 08:12.
Abstract
The surge in interest in online teaching increased not only due the pandemic. Online teaching, distance learning, open online courses has grown exponentially. The central objective of this research is to explore how online teaching is changing among educators of Czech and Slovak universities. It addresses their experience and opinions in the period from the first days of COVID-19 lockdown (March 2020) till the peak of its second wave (May 2021). In the study, a quantitative approach has been applied. To examine the impact of disharmony, authors investigated two groups of educators (Czech and Slovak) handled their movement to online teaching. A total of 172 educators participated in our online survey. Results revealed that teaching online has become a fundamental component of education. It demonstrated their low preparation for this unexpected event as well as their quick adaption to the new situation. Additionally, data indicates experience difficulties reconciling their modes and teaching practices with online teaching. Finally, they show that many of them are still sceptical about the future of online education and dream about return to traditional teaching. The results indicate that the universities should facilitate their efforts in developing online education methodology and its overall support.
Abstract (in Czech)
Nárůst zájmu o online výuku se zvýšil nejen kvůli pandemii. Online výuka, distanční vzdělávání, otevřené online kurzy exponenciálně rostly. Ústředním cílem tohoto výzkumu je prozkoumat, jak se mění online výuka mezi pedagogy českých a slovenských univerzit. Zabývá se jejich zkušenostmi a názory v období od prvních dnů uzavření COVID-19 (březen 2020) až po vrchol jeho druhé vlny (květen 2021). Ve studii byl uplatněn kvantitativní přístup. Abychom prozkoumali dopad disharmonie, autoři zkoumali dvě skupiny pedagogů (českých a slovenských), kteří se zabývali jejich pohybem k online výuce. Do našeho online průzkumu se zapojilo celkem 172 pedagogů. Výsledky odhalily, že výuka online se stala základní součástí vzdělávání. Ukázalo to jejich nízkou přípravu na tuto neočekávanou událost a také jejich rychlé přizpůsobení se nové situaci. Data navíc naznačují potíže při slaďování jejich režimů a výukových postupů s online výukou. Nakonec ukazují, že mnozí z nich jsou stále skeptičtí ohledně budoucnosti online vzdělávání a sní o návratu k tradiční výuce. Výsledky naznačují, že univerzity by měly usnadnit své úsilí při vývoji metodiky online vzdělávání a jeho celkové podpoře.
PrintDisplayed: 18/4/2024 18:22