MATEJKA, Ján and Pavel MATES. Česká cesta adaptace obecného nařízení aneb hmotněprávní exempce přestupků podle zákona o zpracování osobních údajů (Czech Adaptation of the General Regulation: Exemption of Offenses According to the Personal Data Processing Act). Právník. Teoretický časopis pro otázky státu a práva. Česká republika: Akademie věd, vol. 160, No 10, p. 843-853. ISSN 0231-6625. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Česká cesta adaptace obecného nařízení aneb hmotněprávní exempce přestupků podle zákona o zpracování osobních údajů
Name in Czech Česká cesta adaptace obecného nařízení aneb hmotněprávní exempce přestupků podle zákona o zpracování osobních údajů
Name (in English) Czech Adaptation of the General Regulation: Exemption of Offenses According to the Personal Data Processing Act
Authors MATEJKA, Ján (guarantor) and Pavel MATES (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Právník. Teoretický časopis pro otázky státu a práva, Česká republika, Akademie věd, 2021, 0231-6625.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50501 Law
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/04274644:_____/21:#0000855
Organization unit University of Finance and Administration
Keywords (in Czech) ochrana osobních údajů; GDPR; správní sankce; pojem orgán veřejné moci a veřejný subjekt; princip rovnosti; princip proporcionality; veřejná podpora; správní trestání
Keywords in English GDPR; personal data protection; administrative sanctions; the concept of public authority and public entity; the principle of equality; the principle of proportionality; public support; administrative punishment
Tags AR 2021-2022, odmeny_2022, RIV_2023, SCOPUS, xJ3
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jitka Štruncová, učo 38491. Changed: 7/2/2023 14:22.
Abstract
Nutnost účinně sankcionovat protiprávní jednání naplňující skutkové podstaty správních deliktů v oblasti ochrany osobních údajů vyplývá pro Českou republiku primárně z unijního práva, které stojí na požadavku efektivní hrozby sankcí v podobě užitečného účinku (effet utile). Udělované sankce tak musí mít dostatečně odrazující účinek, a to jak z hlediska případné recidivy ze strany samotného delikventa, tak i z hle­diska ostatních subjektů. Český zákonodárce však u některých subjektů (orgány veřejné moci a veřejné sub­jekty) zvolil jinou cestu, která na základě adaptačního zákona vede k povinnosti dozorového orgánu od správ­ní sankce u těchto privilegovaných subjektů bez dalšího upustit. Tento způsob implementace (adaptace) se ve své podstatě míjí se sledovaným účelem unijního systému ochrany osobních údajů, a to navíc u subjektů, které představují zpravidla největší správce osobních údajů v České republice. Článek se tak zabývá souvi­sejícími aspekty a důsledky této chybné adaptace, ať již jde o naplňování principu rovnosti a nediskriminace, principy správního trestání, či o aspekty nepřímé veřejné podpory v hospodářské soutěži a další související otázky. Autoři se k této adaptační úpravě staví kriticky, přičemž dovozují, že zvolený způsob adaptace za­kládá silnou protiústavní nerovnost, v soutěžních vztazích pak vede k nepřímé veřejné podpoře a současně nesplňuje další parametry, jež na tuto úpravu klade vnitrostátní a unijní právo.
Abstract (in English)
The need for effective sanctioning of the infringements which amount to administrative offenses in the field of personal data protection arises primarily from EU law, which is based on the requirement of an effective threat of sanctions in the form of effet utile. The imposed sanctions must therefore have a sufficient­ly deterrent effect, both in terms of possible recidivism on the part of the offender himself and in terms of other entities. However, the Czech legislator has chosen a different path for some entities (public authori­ties and public entities), which, on the basis of the Adaptation Act, leads to the obligation of the superviso­ry authority to waive administrative sanctions for these privileged entities without further ado. Although the fact that some categories of entities have different procedural or substantive regimes can generally be accepted, in the present case the legislator chose a problematic method of implementation (adaptation), which in essence completely misses the intended purpose of the EU personal data protection system, and in addition to entities that are usually the largest controllers of personal data in the Czech Republic. The article thus deals with related aspects and consequences of this erroneous adaptation, whether it is the fulfillment of the principle of equality and non­discrimination, the principles of administrative punishment, as well as aspects of indirect public support in competition and other related issues. Scholars are critical of this adaptation of regulation, concluding that the chosen method of adaptation creates strong unconstitutional inequality, leads to indirect public support in competition relations and at the same time does not meet other parameters imposed by national and EU law on this regulation.
PrintDisplayed: 29/3/2024 11:24