p 2020

Řízení času - Time management

EISEL, Juraj

Základní údaje

Originální název

Řízení času - Time management

Název česky

Řízení času - Time management

Název anglicky

Time management

Autoři

EISEL, Juraj

Vydání

DP Karlovy Vary – firemní vzdělávání, reg. č. CZ.03.1.52/0.0/0.0/19_097/0012002. 2020

Další údaje

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

Klíčová slova česky

řízení času, plánování, Paretův zákon - pravidlo, žrouti času

Klíčová slova anglicky

time management, planning, Pareto law - rule, time eaters
Změněno: 12. 10. 2021 21:20, Ing. Juraj Eisel, Ph.D.

Anotace

V originále

Time management můžeme definovat například tak, že je „vyvíjející se a praxí neustále prověřovanou metodikou racionálního využití času.“ Toto umění efektivního hospodaření s časem se stává čím dál podstatnější. Je jednou z oblastí tzv. soft skills, což jsou dovednosti, které přímo nesouvisí s odbornou kvalifikací, ale v praxi jsou velmi ceněné. Time management „jedna z oblastí managmentu, která se zabývá efektivním plánováním času.“ Ovšem tato disciplína zahrnuje daleko širší oblast než pouze plánování. V širším pojetí sem lze také zařadit nauku o zvládání konfliktů, metody rychločtení, zásady ergonomie na pracovišti, umění vedení porad a schůzek a podobně. Time management staví na poznatcích z řady oborů, kromě managementu vychází také například z psychologie, filozofie, fyziologie, sociologie nebo sociální komunikace. Management času úzce souvisí s prací na osobním růstu a rozvoji, je součástí sebeřízení (řízení sebe sama). Někdy bývá zahrnut do širšího oboru, který se nazývá life management, tedy management života. Pojem time management je možné do češtiny přeložit doslova jako řízení času. Ovšem čas jako takový řídit nelze. Řídit lze však to, jak lidé čas využívají. To jim může pomoci být výkonnější a dosahovat lepších pracovních výsledků.

Česky

Time management můžeme definovat například tak, že je „vyvíjející se a praxí neustále prověřovanou metodikou racionálního využití času.“ Toto umění efektivního hospodaření s časem se stává čím dál podstatnější. Je jednou z oblastí tzv. soft skills, což jsou dovednosti, které přímo nesouvisí s odbornou kvalifikací, ale v praxi jsou velmi ceněné. Time management „jedna z oblastí managmentu, která se zabývá efektivním plánováním času.“ Ovšem tato disciplína zahrnuje daleko širší oblast než pouze plánování. V širším pojetí sem lze také zařadit nauku o zvládání konfliktů, metody rychločtení, zásady ergonomie na pracovišti, umění vedení porad a schůzek a podobně. Time management staví na poznatcích z řady oborů, kromě managementu vychází také například z psychologie, filozofie, fyziologie, sociologie nebo sociální komunikace. Management času úzce souvisí s prací na osobním růstu a rozvoji, je součástí sebeřízení (řízení sebe sama). Někdy bývá zahrnut do širšího oboru, který se nazývá life management, tedy management života. Pojem time management je možné do češtiny přeložit doslova jako řízení času. Ovšem čas jako takový řídit nelze. Řídit lze však to, jak lidé čas využívají. To jim může pomoci být výkonnější a dosahovat lepších pracovních výsledků.