p 2018

Obtížná komunikace - konflikty.

EISEL, Juraj

Basic information

Original name

Obtížná komunikace - konflikty.

Name in Czech

Obtížná komunikace - konflikty.

Name (in English)

Difficult communication - conflicts.

Authors

EISEL, Juraj

Edition

Obtížná komunikace - konflikty. Výzva č. 043 - Podnikové vzdělávání zaměstnanců, reg.č. CZ.03.1.52/0.0/0.0/16_043/0004579, 2018

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

Agrese, asertivita, autorita, frustrace, komunikace, konflikt, manipulace, řešení konfliktu, stres

Keywords in English

Aggression, assertiveness, authority, frustration, communication, conflict, manipulation, conflict resolution, stress
Změněno: 13/10/2021 13:15, Ing. Juraj Eisel, Ph.D.

Abstract

V originále

Konflikty jsou neoddělitelnou a přirozenou součástí pracovního ţivota. Zapříčiňují je rozdílné představy, názory, postoje, zájmy. V pracovním prostředí je pozorujeme mezi jednotlivci nebo skupinami, také mezi nadřízenými a podřízenými. Řešení konfliktních situací je pak vystaven manaţer, který je v časté konfrontaci lidí různých názoru, povah. Řešení konfliktu si vyţaduje emocionální a vnitřní rovnováhu a schopnost pro aktivity v jednání s lidmi účelově spějící k vycházení s nimi a dobrým interpersonálním vztahům. Tato schopnost není vţdy vrozena, proto je nutné se jí učit, pracovat na sebezdokonalování. Neřešení konfliktu muţe vést ke vzniku různých psychických chorob, k projevům násilí na pracovišti nebo taky destabilizaci a změně systému. Konflikty si vyţadují hlavně dovednost správné komunikace s lidmi. Je tedy potřebné se učit správné komunikaci. Kaţdý vyřešený konflikt pak muţe být i přínosem v podobě zkušeností.

In English

Conflicts are an inseparable and natural part of working life. They cause is different ideas, opinions, attitudes, interests. We observe them in the work environment between individuals or groups, also between superiors and subordinates. Solution conflict situations is then exposed to the manager, who is in frequent confrontation of people of different opinion, nature. Conflict resolution requires emotional and inner balance and the ability to activities in dealing with people purposefully leading to getting along with them and good interpersonal relationships. This ability is not always innate, so it is necessary to learn it, work on self-improvement. Failure to resolve the conflict can lead to various psychological diseases, manifestations of violence in the workplace or also destabilization and change of the system. Conflicts mainly require the ability to communicate properly with people. It is therefore necessary to learn proper communication. Each resolved conflict can then be a benefit in the form of experience.