EISEL, Juraj. Komunikace na pracovišti (Workplace communication). In MPSV - Operační program Zaměstnanost. Výzva č. 110 - Vzdělávání - společná cesta k rozvoji. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Komunikace na pracovišti
Name in Czech Komunikace na pracovišti
Name (in English) Workplace communication
Authors EISEL, Juraj.
Edition MPSV - Operační program Zaměstnanost. Výzva č. 110 - Vzdělávání - společná cesta k rozvoji, 2020.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit University of Finance and Administration
Keywords (in Czech) manažer, tým, komunikace, komunikační proces, komunikace v organizaci, komunikační dovednosti
Keywords in English manager, team, communication, communication process, communication in organization, communication skills
Changed by Changed by: Ing. Juraj Eisel, Ph.D., učo 33999. Changed: 13/10/2021 13:40.
Abstract
Komunikace je nedílnou součástí života každého člověka, každý se denně setkává s mnoha dalšími lidmi a vstupuje do vztahů s nimi. Ne vždy však můžeme komunikovat správně a jasně. Komunikace by měla být používána ke sdělování myšlenek, k hledání způsobů, jak porozumět a být chápán. Komunikace je dovednost, kterou je třeba rozvíjet. To vyžaduje řadu dovedností a komunikační dovednosti by měly být v popředí manažerů. Mnoho manažerů dnes čelí výzvě vytvořit soudržný a efektivní tým, delegovat autoritu, efektivně vést schůzky a řešit konflikty. Pracovní komunikace by měla být neutrální a objektivní, ale emoce a psychologické faktory nedokážeme zcela eliminovat. Dnes je práce složitější a týmová práce, díky čemuž je potřeba komunikace ještě naléhavější. Spolupráce vyžaduje nejen flexibilitu, učení, ale především efektivní vzájemnou komunikaci. Komunikace je komplikovaná, protože neexistují žádné definované postupy a techniky, které by zaručovaly úspěch. Kurz závisí na konkrétní situaci a lidech. Nikdo nemůže ovládat reakce a chování ostatních, ale každý může ovlivnit svůj vlastní přístup a komunikaci s ostatními lidmi. Odpovědnost za komunikaci leží nejen na vedoucích, ale také na zaměstnancích, zákaznících a dodavatelích - každý by si měl uvědomit, co úspěšná komunikace vyžaduje, každý by měl ovládat komunikační schopnosti a zodpovědně je používat.
Abstract (in English)
Communication is an integral part of every person's life, everyone meets many other people on a daily basis and enters into relationships with them. However, we cannot always communicate correctly and clearly. Communication should be used to communicate ideas, to find ways to understand and be understood. Communication is a skill that needs to be developed. This requires a range of skills and communication skills should be at the forefront of managers. Many managers today face the challenge of creating a coherent and efficient team, delegating authority, conducting meetings effectively, and resolving conflicts. Work communication should be neutral and objective, but we cannot completely eliminate emotions and psychological factors. Today, the work is more complex and teamwork, which makes the need for communication even more urgent. Cooperation requires not only flexibility, learning, but above all effective mutual communication. Communication is complicated because there are no defined procedures and techniques that would guarantee success. The course depends on the specific situation and the people. No one can control the reactions and behavior of others, but everyone can influence their own approach to and communication with other people. Responsibility for communication lies not only with managers, but also with employees, customers and suppliers - everyone should be aware of what successful communication requires, everyone should master communication skills and use them responsibly.
PrintDisplayed: 23/6/2024 07:37