EISEL, Juraj and kolektiv autorů KOLEKTIV AUTORŮ. Rozvoj osobnostního potenciálu (Development of personality potential). Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, Praha, 2018, 475 pp. ISBN 978-80-7452-127-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rozvoj osobnostního potenciálu
Name in Czech Rozvoj osobnostního potenciálu
Name (in English) Development of personality potential
Authors EISEL, Juraj and kolektiv autorů KOLEKTIV AUTORŮ.
Edition Praha, 475 pp. 2018.
Publisher Univerzita Jana Amose Komenského, Praha
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit University of Finance and Administration
ISBN 978-80-7452-127-0
Keywords (in Czech) evaluace, identifikace rozvojových potřeb, osobnostní psychometrika, vzdělávání a rozvoj, pracovní výkon, výkonnost společnosti, kompetence, kariéra
Keywords in English evaluace, identification of development needs, personality psychometrics, education and development, work performance, company performance, competences, career
Changed by Changed by: Ing. Juraj Eisel, Ph.D., učo 33999. Changed: 14/10/2021 19:12.
Abstract
U firem pořád přetrvávají potíže s identifikací tréninkových a rozvojových potřeb a tudíž i s osobnostním rozvojem zaměstnanců. Do plánů vzdělávaní a rozvoje firem se dostávají požadavky na vzdělávání, které souvisí se závěry hodnocení pracovního výkonu, avšak jsou spíše přáním zaměstnance nebo přáním vedoucího pracovníka a neodpovídají všem požadavkům na potřeby osobnostního rozvoje jednotlivců. Celkové souhrny požadavků na osobnostní rozvoj a vzdělávání jsou zpravidla pro TOP management neúnosné z finančního hlediska. V knize je uvedený a popsaný postup při stavbě systému vzdělávaní s uvedením základních praktických zásad vzdělávacího procesu avšak bez identifikace tréninkových potřeb, která předchází stavbě vzdělávacích a rozvojových programů, ale je možno jí vnímat jako podklad a součást plánu vzdělávaní a rozvoje. Plány vytvářejí součást personálních politik s provázaností na personální strategii. Důležité je poznamenat, že nelze opomenout odpovědnost, postoje, motivaci a emoce zaměstnanců, které jsou hnací sílou k pracovním výkonům a které je potřeba zohlednit i ve vzdělávacím procesu.
Abstract (in English)
The companies still have problems with the identification of training and development needs and therefore with the personal development of employees. The training and development plans of companies include training requirements that are related to the conclusions of the performance evaluation, but are rather the wishes of the employee or the wishes of the manager and do not meet all the requirements for the personal development needs of individuals. Overall summaries of requirements for personal development and education are usually unbearable for TOP management from a financial point of view. The book presents and describes the process of building an education system with the basic practical principles of the educational process, but without identifying training needs that precede the construction of educational and development programs, but can be seen as a basis and part of the education and development plan. The plans form part of personnel policies with a link to the personnel strategy. It is important to note that the responsibilities, attitudes, motivations and emotions of employees, which are the driving force towards work performance and which need to be taken into account in the educational process, cannot be neglected.
PrintDisplayed: 23/6/2024 22:44