D 2021

Family Firms and Financial Literacy

JINDŘICHOVSKÁ, Irena a Dana KUBÍČKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Family Firms and Financial Literacy

Název česky

Rodinné firmy a finanční gramotnost

Autoři

JINDŘICHOVSKÁ, Irena a Dana KUBÍČKOVÁ

Vydání

TU Liberec, Proceedings of the 15th International Conference Liberec Economic Forum 2021, od s. 31-45, 15 s. 2021

Nakladatel

TU Liberec

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

URL

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

ISBN

978-80-7494-578-6

Klíčová slova česky

rodinné firmy, finanční gramotnost, obchodní cíle, konzervatismus, tradice

Klíčová slova anglicky

family firms, financial literacy, business goals, conservatism, traditions

Štítky

AR 2021-2022, odmeny_2022, POZNÁMKA, xD2

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 5. 11. 2021 09:27, Mgr. Tereza Denišová, DiS.

Anotace

ORIG CZ

V originále

Abstract This empirical paper aims to establish the link between the characteristics of family firms, their goals and performance as linked to the influence of financial literacy of their owner-managers. The used methodology is based on four case studies of Czech family firms involved in services, food production, manufacturing and electrical engineering. The exploration is based on semi- structured interviews with open-ended questions. This research tool allows us to precise our findings with ensuing discussions. We have found out that family firms do not insist on maximizing the profit of their activities, but they usually strive to keep the business in reasonably sustainable conditions with the first aim to financially secure the family and another more ambitious aim to hand the venture over to the next generation. Therefore, good name and high-quality products and services become important imperatives for family businesses. Money usually only plays a secondary role in business conduct, even though the owners are aware of their importance for continuous operations. Financial literacy of owner-managers and education of involved staff, in general, is important, but the practical experience and family tradition are considered to be more important. This is usually the case when the firm is small. After the firm extends the operation, the usual managerial systems and more advanced guiding practices including strict KPIs prevail.

Česky

Abstrakt Tato empirická studie si klade za cíl zjistit souvislost mezi charakteristikami rodinných firem, jejich cíli a výkonností v souvislosti s vlivem finanční gramotnosti jejich vlastníků-manažerů. Použitá metodika vychází ze čtyř případových studií českých rodinných firem zabývajících se službami, potravinářskou výrobou, výrobou a elektrotechnikou. Průzkum je založen na polostrukturovaných rozhovorech s otevřenými otázkami. Tento výzkumný nástroj nám umožňuje upřesnit naše zjištění s následnými diskusemi. Zjistili jsme, že rodinné firmy netrvají na maximalizaci zisku ze své činnosti, ale obvykle se snaží udržet podnikání v rozumně udržitelných podmínkách s prvním cílem finančně zabezpečit rodinu a dalším ambicióznějším cílem předat podnik do rukou další generace. Dobré jméno a vysoce kvalitní produkty a služby se proto pro rodinné firmy stávají důležitými imperativy. Peníze hrají v obchodním jednání většinou až druhořadou roli, i když si majitelé uvědomují jejich důležitost pro nepřetržitý provoz. Finanční gramotnost vlastníků-manažerů a vzdělání zainteresovaných pracovníků obecně je důležitá, ale za důležitější jsou považovány praktické zkušenosti a rodinná tradice. To je obvykle případ, kdy je firma malá. Poté, co firma rozšíří provoz, převládají obvyklé manažerské systémy a pokročilejší postupy vedení včetně přísných KPI.
Zobrazeno: 14. 11. 2024 03:29