2021
Family Firms and Financial Literacy II
KUBÍČKOVÁ, Dana, Irena JINDŘICHOVSKÁ a Vladimír NULÍČEKZákladní údaje
Originální název
Family Firms and Financial Literacy II
Název česky
Family Firms and Financial Literacy II
Autoři
KUBÍČKOVÁ, Dana, Irena JINDŘICHOVSKÁ a Vladimír NULÍČEK
Vydání
Sevilla, ICERI2021 Proceedings, od s. 100-110, 11 s. 2021
Nakladatel
ICERI
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Španělsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Vysoká škola finanční a správní
ISBN
978-84-09-34549-6
Klíčová slova česky
Rodinné firmy, averze k riziku, finanční gramotnost, obchodní model
Klíčová slova anglicky
Family firms, risk aversion, financial literacy, business model.
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 10. 11. 2021 23:07, Ing. Dana Kubíčková, CSc.
V originále
The business model of family firms as a special type of economic subjects usually differs from the profit orientation model. On the other hand, the family character of the firm´s management does not allow to solve the financial matter with adequate knowledge and attention. This paper aims to reveal how family firms manage their finances and what is the level of the financial literacy that is reflected in it. In our study we employ the case study method. Using the semi-structured interviews with open-ended questions in personal discussion we tried to analyse how are solved typical situations of financial management in four family firms. Our findings reveal that financial matters are not the core of the interest of the family firms´ owners. Investigated firms pay only a little attention to financial issues, such as budget preparation or assessment of achieved results, financial structure and other areas of financial management. To cover the tasks of the firm finances they use their own expertise and views. Only in one company was the education of the second generation targeted at the field of economics, but with a focus on marketing. In all examined companies the finance and financial gain were not the primary point of interest. In the decision making they tend to be conservative. The level of financial literacy depends on the education of family members and also on their business expertise gained before. Financial information is mostly associated with accounting (mostly outsourced) and tax liability.
Česky
Podnikatelský model rodinných firem jako zvláštního typu ekonomických subjektů se obvykle liší od modelu orientace na zisk. Na druhou stranu rodinný charakter vedení firmy neumožňuje řešit finanční záležitosti s odpovídajícími znalostmi a pozorností. Tento příspěvek si klade za cíl odhalit, jak rodinné firmy hospodaří se svými financemi a jaká je úroveň finanční gramotnosti, která se v tom odráží. V naší studii používáme metodu případové studie. Pomocí polostrukturovaných rozhovorů s otevřenými otázkami v osobní diskusi jsme se pokusili analyzovat, jak jsou řešeny typické situace finančního řízení ve čtyřech rodinných firmách. Naše zjištění ukazují, že finanční záležitosti nejsou jádrem zájmu majitelů rodinných firem. Finančním otázkám, jako je příprava rozpočtu či hodnocení dosažených výsledků, finanční struktura a další oblasti finančního řízení, věnují zkoumané firmy jen malou pozornost. K pokrytí úkolů firemních financí využívají vlastní odbornost a názory. Pouze v jedné firmě bylo vzdělávání druhé generace cíleno na oblast ekonomiky, ale se zaměřením na marketing. Ve všech zkoumaných společnostech nebyly finance a finanční zisk hlavním předmětem zájmu. Při rozhodování bývají konzervativní. Míra finanční gramotnosti závisí na vzdělání rodinných příslušníků a také na jejich dříve získaných podnikatelských znalostech. Finanční informace jsou většinou spojeny s účetnictvím (většinou outsourcovaným) a daňovou povinností.