D 2021

Family Firms and Financial Literacy II

KUBÍČKOVÁ, Dana, Irena JINDŘICHOVSKÁ and Vladimír NULÍČEK

Basic information

Original name

Family Firms and Financial Literacy II

Name in Czech

Family Firms and Financial Literacy II

Authors

KUBÍČKOVÁ, Dana, Irena JINDŘICHOVSKÁ and Vladimír NULÍČEK

Edition

Sevilla, ICERI2021 Proceedings, p. 100-110, 11 pp. 2021

Publisher

ICERI

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Spain

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-84-09-34549-6

DOI

http://dx.doi.org/10.21125/iceri.2021

Keywords (in Czech)

Rodinné firmy, averze k riziku, finanční gramotnost, obchodní model

Keywords in English

Family firms, risk aversion, financial literacy, business model.

Tags

AR 2021-2022, odmeny_2022, POZNÁMKA, xD2

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 10/11/2021 23:07, Ing. Dana Kubíčková, CSc.

Abstract

ORIG CZ

V originále

The business model of family firms as a special type of economic subjects usually differs from the profit orientation model. On the other hand, the family character of the firm´s management does not allow to solve the financial matter with adequate knowledge and attention. This paper aims to reveal how family firms manage their finances and what is the level of the financial literacy that is reflected in it. In our study we employ the case study method. Using the semi-structured interviews with open-ended questions in personal discussion we tried to analyse how are solved typical situations of financial management in four family firms. Our findings reveal that financial matters are not the core of the interest of the family firms´ owners. Investigated firms pay only a little attention to financial issues, such as budget preparation or assessment of achieved results, financial structure and other areas of financial management. To cover the tasks of the firm finances they use their own expertise and views. Only in one company was the education of the second generation targeted at the field of economics, but with a focus on marketing. In all examined companies the finance and financial gain were not the primary point of interest. In the decision making they tend to be conservative. The level of financial literacy depends on the education of family members and also on their business expertise gained before. Financial information is mostly associated with accounting (mostly outsourced) and tax liability.

In Czech

Podnikatelský model rodinných firem jako zvláštního typu ekonomických subjektů se obvykle liší od modelu orientace na zisk. Na druhou stranu rodinný charakter vedení firmy neumožňuje řešit finanční záležitosti s odpovídajícími znalostmi a pozorností. Tento příspěvek si klade za cíl odhalit, jak rodinné firmy hospodaří se svými financemi a jaká je úroveň finanční gramotnosti, která se v tom odráží. V naší studii používáme metodu případové studie. Pomocí polostrukturovaných rozhovorů s otevřenými otázkami v osobní diskusi jsme se pokusili analyzovat, jak jsou řešeny typické situace finančního řízení ve čtyřech rodinných firmách. Naše zjištění ukazují, že finanční záležitosti nejsou jádrem zájmu majitelů rodinných firem. Finančním otázkám, jako je příprava rozpočtu či hodnocení dosažených výsledků, finanční struktura a další oblasti finančního řízení, věnují zkoumané firmy jen malou pozornost. K pokrytí úkolů firemních financí využívají vlastní odbornost a názory. Pouze v jedné firmě bylo vzdělávání druhé generace cíleno na oblast ekonomiky, ale se zaměřením na marketing. Ve všech zkoumaných společnostech nebyly finance a finanční zisk hlavním předmětem zájmu. Při rozhodování bývají konzervativní. Míra finanční gramotnosti závisí na vzdělání rodinných příslušníků a také na jejich dříve získaných podnikatelských znalostech. Finanční informace jsou většinou spojeny s účetnictvím (většinou outsourcovaným) a daňovou povinností.
Displayed: 1/11/2024 02:27