2021
Web Personalization and Artificial Intelligence as Tools for Marketing Communications
KUPEC, Michael, Dagmar JAKUBÍKOVÁ a Václav KUPECZákladní údaje
Originální název
Web Personalization and Artificial Intelligence as Tools for Marketing Communications
Název česky
Personalizace internetu a umělá inteligence jako nástroje marketingové komunikace
Autoři
KUPEC, Michael (garant), Dagmar JAKUBÍKOVÁ (203 Česká republika) a Václav KUPEC (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Media Literacy and Academic Research, Trnava, FMK UCM, 2021, 2585-9188
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50204 Business and management
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/04274644:_____/21:#0000813
Organizační jednotka
Vysoká škola finanční a správní
UT WoS
000769648400007
Klíčová slova česky
Internet; Komunikace; Management; Marketing; Personalizace; Umělá inteligence.
Klíčová slova anglicky
Internet; Personalization; Artificial intelligence; Management; Marketing; Communication.
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 17. 9. 2024 08:00, Bc. Jan Peterec
V originále
Market relationships have undergone profound changes in the past two decades, which have been accelerated by the crisis of the global pandemic. This has led to a fundamental transformation in the communications not only of businesses but also of governments, organizations, and communities. This study addresses web personalization with an emphasis on artificial intelligence in the context of their use for managing and decision-making in marketing processes in practice. These two techniques tend to be often confused in practice, and for this reason it is helpful to define their positions and mutual interactions. The goal of this article is a theoretical comparison of web personalization and artificial intelligence as part of marketing processes and the proposal of a framework for their use for creators of any online media content. At the same time it sheds light on the meaning and use of web personalization for management in practice and in particular in marketing processes and proposes a model for implementing these techniques that can be used in strategic marketing. This article presents research questions and uses secondary data analysis in the form of literature review and content analysis. The result is categorization of web personalization and artificial intelligence techniques, identifying their mutual links, and proposing an application framework for marketing practice. This article contributes to the discussion by identifying managerial use of defined techniques and their position in strategies for producers of online content and offers a new perspective on the interaction of personalization and artificial intelligence, whereas this approach has not been sufficiently explored in the academic literature.
Česky
Tržní vztahy procházejí poslední dvě dekády prudkými změnami, které akcelerovala celosvětová pandemická krize. Ta znamenala zásadní proměnu v komunikaci nejen podniků, ale i států, společnosti a komunit. Práce se zabývá personalizací internetu s důrazem na umělou inteligenci v kontextu jejich využití pro řízení a rozhodování v marketingových procesech v praxi. Tyto dvě techniky bývají v praxi často zaměňovány, proto je užitečné vymezit jejich pozice a vzájemnou interakci. Cílem tohoto příspěvku je teoretické porovnání personalizace internetu a umělé inteligence v rámci marketingových procesů a návrh rámce jejich využití pro tvůrce jakéhokoli on-line mediálního obsahu. Rovněž nastiňuje význam a využití internetové personalizace pro řízení v praxi a zejména v marketingových procesech, navrhuje model pro implementaci těchto technik využitelných ve strategickém marketingu. Práce předkládá výzkumné otázky a využívá sekundární analýzy dat formou literární rešerše a obsahové analýzy. Výsledkem je kategorizace techniky personalizace internetu a umělé inteligence, identifikování jejich vzájemné vazby a navržení aplikačního rámce pro marketingovou praxi. Článek přispívá k diskusi tím, že identifikuje manažerské využití definovaných technik a jejich pozice v strategiích pro producenty on-line obsahu, a přináší nový pohled na interakci personalizace a umělé inteligence, přičemž tento přístup není v odborné literatuře doposud dostatečně zpracován.