V originále
Idea: Ethical codes of companies are influencing the visible behaviour of managers. In this paper, we explore the dimension of the ethical code of Cargill incorporated, a multinational corporation involved in agriculture. Data and Tools: We perform a textual analysis of Cargill´s code of conduct using analytical software LIWC2015. Especially four summary dimensions of the text namely dimension of Analytic, Clout, Authenticity and Emotional tone. What’s new: We have assessed the level of four dimensions and compared the findings with scores of the previous analysis of the same company previously performed by Jindřichovská, Kubíčková, & Mocanu, (2020). This enabled us to assess the differences between approaches of sustainability reports and the company code of ethics. Contribution: In our exploration, we have discovered that there are some differences. The code of conduct displays the highest score in the Clout dimension implying that the company is presenting a rather confident and authoritative narrative in terms of rules the company honours. While at the same time by far the lowest score represents the Authenticity dimension. High authenticity implies that writing that is personal and honest. Limitations and further research: Our findings may be distorted because our sample text in the case of code of conduct explored only the first 500 words, whilst the sample texts were longer in the parts of sustainability reports explored previously. Therefore, the score can be somewhat distorted. Further exploration is needed.
Česky
Myšlenka: Etické kodexy firem ovlivňují viditelné chování manažerů. V tomto článku prozkoumáme dimenzi etického kodexu společnosti Cargill, nadnárodní korporace zabývající se zemědělstvím. Data a nástroje: Provádíme textovou analýzu etického kodexu společnosti Cargill pomocí analytického softwaru LIWC2015. Zejména čtyři souhrnné dimenze textu a to dimenze Analytický, Vliv, Autentičnost a Emoční tón. Co je nového: Posoudili jsme úroveň čtyř dimenzí a porovnali výsledky se skóre předchozí analýzy stejné společnosti, kterou dříve provedly Jindřichovská, Kubíčková, & Mocanu (2020). To nám umožnilo posoudit rozdíly mezi přístupy zpráv o udržitelnosti a etickým kodexem společnosti. Příspěvek: Při našem průzkumu jsme zjistili, že existují určité rozdíly. Kodex chování zobrazuje nejvyšší skóre v dimenzi Clout, což znamená, že společnost prezentuje poměrně sebevědomý a autoritativní příběh, pokud jde o pravidla, která společnost ctí. Zdaleka nejnižší skóre zároveň představuje dimenzi Autentičnost. Vysoká autenticita znamená, že psaní je osobní a upřímné. Omezení a další výzkum: Naše zjištění mohou být zkreslená, protože náš vzorový text v případě kodexu chování prozkoumal pouze prvních 500 slov, zatímco vzorové texty byly delší v částech zpráv o udržitelnosti, které jsme prozkoumali dříve. Proto může být skóre poněkud zkreslené. Je potřeba další průzkum.