C 2021

Trnitá cesta ke kodexu unijního správního práva procesního

SVOBODA, Pavel

Basic information

Original name

Trnitá cesta ke kodexu unijního správního práva procesního

Name in Czech

Trnitá cesta ke kodexu unijního správního práva procesního

Name (in English)

The thorny road to the EU Code of Administrative Procedure

Authors

SVOBODA, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Praha, Liber Amicorum Monika Pauknerová, p. 463-470, 8 pp. 2021

Publisher

Wolters Kluwer

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50501 Law

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/04274644:_____/21:#0000817

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-80-7676-186-5

Keywords (in Czech)

EU; správní právo

Keywords in English

EU; administrative law
Změněno: 25/3/2022 08:49, Pavlína Ondrová

Abstract

V originále

Tento dokument mapuje cestu, kterou dosud urazila myšlenka evropského správního řádu - nařízení, které by kodifikovalo základy správního řízení pro všechny orgány EU. To se přes opakované snahy Evropského parlamentu dosud nestalo. Komise, která má v této věci iniciační monopol, preferuje relativní institucionální autonomii, tedy možnost každé z institucí EU nastavit si vlastní správní procesy v mezích primárního práva a související judikatury.

In English

This paper charts the path travelled so far by the idea of a European Administrative Procedure Code-a regulation that would codify the basics of the administrative procedure for all EU institutions. This has not yet happened despite repeated efforts by the European Parliament. The Commission, which has the monopoly of initiation in this matter, prefers relative institutional autonomy, i.e. the possibility for each of the EU institutions to set up their own administrative processes within the limits of primary law and related case law. The consequence is a situation where the main institutions adopt their rules of procedure and other rules governing their own functioning relatively autonomously. This is not an enviable situation for an EU citizen, whose interests are mainly defended by the European Parliament. The interest of the EU citizen in the codification of the Union's administrative law is obvious, as it would not only simplify the legal regulation of the EU's institutional system but also strengthen the legal certainty and democratic legitimacy of the entire EU project.