V originále
The research conducted among companies in the Czech Republic showed that entrepreneurs know and perceive the importance of SE. In most cases, however, they are unable to pinpoint and estimate whether the SE brings them certain benefits or limits them in further development. It is also possible to trace the fact that SE in connection with selected outsourced activities can bring companies a reduction (optimization) of costs. The Covid period significantly dampened the "expected" development of SE, which, based on its research, was predicted by studies by large consulting firms (see PwC, Deloitte,…). In the future - ideally after the disappearance of covid 19 - it will be necessary to repeat a similar extended questionnaire survey. The aim is to obtain a much higher number of completed / answered questionnaires and thus more accurately determine the readiness of companies for the development of SE. Within the expected trends of localization of the economy and gaining benefits for local communities, the ideas and importance of SE can help to fulfill this. The key is technologies that enable global collaboration, sharing ideas, procedures, learning from each other and subsequent application in local production. An important factor for the development of SE (and this does not appear in the questionnaire survey due to the focus only on companies) is the perception of this issue among the younger generation in the range of 18-25 years. E.g. in the Czech Republic (and elsewhere in Europe) see we record a significant rise in real estate prices, which will affect the level of rents. And not only, for example, in the case of short-term rentals (Booking.com, AirBnb,…), but especially for ordinary housing of citizens. One can recognize the trend - the willingness of young people not to own goods of diverse nature, but to borrow them. It should be noted that this may not be an internal conviction of this group, but it may be a question of costs and acquisition prices of necessary (or currently fashionable, used, but unnecessary) goods. Ownership of things, resp. "Need not" to own them can be an essential factor for overall sustainability, not just SE.
In Czech
Průzkum provedený mezi firmami v ČR ukázal, že podnikatelé vědí a vnímají význam SE. Ve většině případů však nedokážou přesně určit a odhadnout, zda SE přináší jim určité výhody či omezení v dalším rozvoji. Je také možné vysledovat skutečnost, že SE in propojení s vybranými outsourcovanými činnostmi může firmám přinést snížení (optimalizaci) nákladů. Období Covid výrazně utlumilo „očekávaný“ vývoj SE, který na základě jeho výzkumu byl předpovídaly studie velkých poradenských firem (viz PwC, Deloitte,…). V budoucnu – ideálně po vymizení covidu 19 – bude nutné podobné prodloužení zopakovat Dotazníkový průzkum. Cílem je získat mnohem vyšší počet vyplněných / zodpovězených dotazníků a tak přesněji určit připravenost firem na rozvoj SE. V rámci očekávaných trendů lokalizace ekonomiky a získávání přínosů pro místní komunity, nápady a význam SE může pomoci toto naplnit. Klíčové jsou technologie, které umožňují globální spolupráci, sdílení nápady, postupy, učení se jeden od druhého a následné uplatnění v lokální výrobě. Důležitý faktor pro rozvoj SE (a ten se v dotazníkovém šetření neobjevuje z důvodu zaměření pouze na firmy) je vnímání této problematiky u mladší generace v rozmezí 18-25 let. Např. v České republice (i jinde v Evropě) zaznamenáváme výrazný růst cen nemovitostí, který ovlivní výši nájemného. A to nejen například v případě krátkodobých pronájmů (Booking.com, AirBnb,…), ale především pro běžné bydlení občanů. Lze rozpoznat trend – ochotu mladých nevlastnit zboží různorodého charakteru, ale půjčovat si jim. Nutno podotknout, že to nemusí být vnitřní přesvědčení této skupiny, ale může to být otázka náklady a pořizovací ceny potřebného (či aktuálně módního, použitého, ale nepotřebného) zboží. Vlastnictví věci, resp. „Nepotřebovat“ je vlastnit může být zásadním faktorem pro celkovou udržitelnost, nejen SE.