Detailed Information on Publication Record
2021
Behavioral aspects of asset management in relation of financial literacy
CHLUMSKÁ, Zuzana and Vlastimil JANDUSBasic information
Original name
Behavioral aspects of asset management in relation of financial literacy
Name in Czech
Behaviorální aspekty při správě aktiv s ohledem na finanční gramotnost
Authors
CHLUMSKÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vlastimil JANDUS (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Praha, Financial Markets 2021 - innovation and sustainability, p. 41-51, 11 pp. 2021
Publisher
Vysoká škola finanční a správní, a.s.
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50201 Economic Theory
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/04274644:_____/21:#0000836
Organization unit
University of Finance and Administration
ISBN
978-80-7408-233-7
Keywords (in Czech)
behaviorální finance, psychologie, bankovnictví, finanční gramotnost, investiční profil
Keywords in English
behavioral finances; psychology; banking; financial literacy; investment profile
Tags
Změněno: 22/3/2022 12:53, Pavlína Ondrová
V originále
People have to make financial decisions concerning their expenses and savings on daily basis. However, they frequently decide upon their feelings and emotions instead of their respective knowledge and reason. Behavioral economy deals with the psychological impetuses of man and relevant social influences. Contemporary consumer has a number of options how to get to a decision. The objective of this paper is the analysis of a sample of 100 clients of a chosen company, their profile and chosen investment service with the aim to understand the basic elements of behavioral economy.
In Czech
Lidé musí denně činit finanční rozhodnutí o svých výdajích a úsporách. Často však rozhodují na základě svých pocitů a emocí místo svých znalostí a rozumu. Behaviorální ekonomie se zabývá psychologickými podněty člověka a relevantními sociálními vlivy. Současný spotřebitel má řadu možností, jak se rozhodnout. Cílem tohoto příspěvku je analýza vzorku 100 klientů vybrané společnosti, jejich profilu a zvolené investiční služby s cílem porozumět základním prvkům behaviorální ekonomiky.