D 2021

Behavioral aspects of asset management in relation of financial literacy

CHLUMSKÁ, Zuzana and Vlastimil JANDUS

Basic information

Original name

Behavioral aspects of asset management in relation of financial literacy

Name in Czech

Behaviorální aspekty při správě aktiv s ohledem na finanční gramotnost

Authors

CHLUMSKÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vlastimil JANDUS (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Praha, Financial Markets 2021 - innovation and sustainability, p. 41-51, 11 pp. 2021

Publisher

Vysoká škola finanční a správní, a.s.

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50201 Economic Theory

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

URL

RIV identification code

RIV/04274644:_____/21:#0000836

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-80-7408-233-7

Keywords (in Czech)

behaviorální finance, psychologie, bankovnictví, finanční gramotnost, investiční profil

Keywords in English

behavioral finances; psychology; banking; financial literacy; investment profile

Tags

AR 2021-2022, odmeny_2022, POZNÁMKA, RIV_2022, xD2
Změněno: 22/3/2022 12:53, Pavlína Ondrová

Abstract

ORIG CZ

V originále

People have to make financial decisions concerning their expenses and savings on daily basis. However, they frequently decide upon their feelings and emotions instead of their respective knowledge and reason. Behavioral economy deals with the psychological impetuses of man and relevant social influences. Contemporary consumer has a number of options how to get to a decision. The objective of this paper is the analysis of a sample of 100 clients of a chosen company, their profile and chosen investment service with the aim to understand the basic elements of behavioral economy.

In Czech

Lidé musí denně činit finanční rozhodnutí o svých výdajích a úsporách. Často však rozhodují na základě svých pocitů a emocí místo svých znalostí a rozumu. Behaviorální ekonomie se zabývá psychologickými podněty člověka a relevantními sociálními vlivy. Současný spotřebitel má řadu možností, jak se rozhodnout. Cílem tohoto příspěvku je analýza vzorku 100 klientů vybrané společnosti, jejich profilu a zvolené investiční služby s cílem porozumět základním prvkům behaviorální ekonomiky.
Displayed: 16/11/2024 21:04